Tizenegy éves rekord született a magyar lízingpiacon, tavaly 740 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg, ami 7 százalékos növekedést jelent éves szinten – közölte a Magyar Lízingszövetség. Több részpiacon rekord született, kiugró növekedést és rekordösszegű kihelyezést ért el az építőgép, a termelőeszköz és az agrárgép finanszírozás. Folytatódott a bővülés a személy- és kishaszongépjármű kihelyezéseknél is, egyedül a 3,5t feletti teherautók piaca esett vissza. A lízingcégek idén a kiemelkedő 2019-es év megismétlésére számítanak.
Több csúcsot is megdöntöttek a magyarországi lízingcégek a múlt évben. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai összesen 740 milliárd forint értékben finanszírozták a cégek és magánszemélyek beszerzéseit, azaz ennyi volt a kihelyezett összeg. „A 740 milliárdos összeg tizenegy éves rekordot jelent és 7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet. Utóbbi pedig megfelel a várakozásoknak” – értékelte a lízingpiac tavalyi eredményeit Nyikos Katalin a Magyar Lízingszövetség elnöke.
Pörgés a járműveknél
A lízingpiaci bővüléshez a 3,5t feletti tehergépjárművek kivételével lényegében minden részpiac hozzájárult. A személy- és kisteherautók esetében 11 százalékkal 273 milliárd forintra nőtt a kihelyezett összeg. Nyikos Katalin elsősorban az új személy- és kisteherautók finanszírozása húzta ezt a részpiacot, a kihelyezett összeg 13 százalékkal 210 milliárd forintra emelkedett. A növekedési ütem lényegében lekövette az alappiaci bővülést, ugyanis 2019-ben több mint 184 ezer új személy- és kisteherautó talált gazdára, ami 16 százalékos éves bővülést jelentett.. Ebben a szegmensben a pénzügyi lízingkonstrukciók aránya 30 százalék körüli, az operatív lízingé 9 százalékos, összességében a személy- és kisteherautóknál a lízingkonstrukciók részesedése az összes eladott autóra vetítve közel 40 százalékos.
A többi járműszegmens közül párhuzamosan 84 milliárd forintos összegben finanszíroztak flottabeszerzéseket a lízingcégek, ez 4 százalékos emelkedést jelentett. A 3,5t feletti teherautókra jutó 166 milliárd forint 13 százalékos csökkenésnek felel meg. „A visszaesés azzal magyarázható, hogy a fuvarozó cégek beszerzéseiket visszafogták a gazdaság várható lassulása, a megrendelések hanyatlása, a módosuló szabályozási környezet és a sofőrhiány miatt” - mondta Nyikos Katalin.
Hétülésesek a fókuszban
A nagycsaládosok autóprogramjában a lízing egyre nagyobb szeletet hasított ki a tavaly júliusi indulástól. Decemberig több mint 1800 lízingszerződés született új hétüléses autókra, a lízingcégek pedig 5,2 milliárd forinttal finanszírozták ezeket a vásárlásokat. „A Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) szakértői az indulás előtt és a program zökkenőmentes menedzselése érdekében azóta is folyamatosan egyeztetéseket folytat a kormányzat szakembereivel” - fogalmazott Nyikos Katalin.
Boom az agrárgépeknél
Az agrárgép-finanszírozás ért el kimagasló eredményt a múlt évben: a finanszírozott összeg 26 százalékkal 103 milliárd forintra nőtt. „Ez egyben azt jelenti, hogy a járművek után a mezőgazdasági gépek jelentik a legnagyobb piacot lízingcégek számára. A kedvezményes jegybanki hitelprogram és a lízing kamattámogatása itt kiemelkedő szerepet kapott” - emelte ki a Magyar Lízingszövetség elnöke. A lízing részesedése az agrárgépek forgalmában 48 százalékos, az NHP-s finanszírozás aránya összességében 81 százalékos. Az új agrárgépek esetében az NHP részesedése majdnem 100 százalékos.
Más gépek is jól szerepeltek
Az építőipar szárnyalása révén az építőgépeknél a finanszírozott összeg minden eddiginél magasabb volt, meghaladta a 27,5 milliárd forintot.
Az építőgépek iránti évek óta tartó keresletben lényeges szerepet játszik az ágazatban kialakult munkaerőhiány, az érintett vállalkozások ezt korszerű gépek beszerzésével próbálják kezelni. Emellett a nagy infrastrukturális fejlesztések és a gépcserékhez biztosított támogatási programok is növelték az építőgépek iránti keresletet.
A termelőeszközöknél is rekord született 2019-ben. A kihelyezett összeg 20 százalékkal 75 milliárd forint fölé nőtt, ez pedig már meghaladja a válság előtti szintet. Ezen a részpiacon a pályázatok, illetve azok kifizetései jelentették a növekedés motorját.
Hogyan tovább?
A különböző szegmensekben elért rekordok és az összesített adatok alapján is egyértelműen sikeres évet tudhat maga mögött a magyar lízingpiac. „Az eddigi és a jövőben várható növekedésben pedig a kis- és középvállalkozások beruházásai kiemelten fontosak. Ezt a Magyar Lízingszövetség mellett az NHP-s adatok és a vonatkozó uniós adatok is bizonyítják” – tette hozzá az elnök.
A Magyar Lízingszövetség szerint a tagvállalatok a fenntartható növekedésben, a zöldgazdaság kialakításában is kulcsszerepet játszhatnak, mivel a lízingfinanszírozás segítségével a legkorszerűbb technológiákat tudják bevezetni az érintett cégek. „Továbbá ez a másodlagos felhasználást, a körforgásos gazdaságot is erősíti” - fogalmazott Nyikos Katalin.
A Magyar Lízingszövetség előrejelzését ismertetve azt mondta: 2020-ban egy jóval nehezebb és bizonytalanabb környezetben kell dolgozniuk a lízingcégeknek. A személygépjármű értékesítési piacon különösen nagy változások várhatóak az európai uniós környezetvédelmi szabályok szigorodása miatt, az autók kínálatának ebből fakadó változása és drágulása már elkezdődött, ami a lízingpiacra egyelőre nehezen prognosztizálható módon fog hatni. Emellett a kiugró 2019-es eredmények után a lassuló gazdasági növekedés, a beruházások várhatóan kisebb volumene, a nagyhaszongépjárművek eladásainak további szűkülése a lízingpiacon is nyomot hagyhat. Ugyanakkor a lízing szerepének, részesedésének további emelkedése miatt a lízingcégek mégis bíznak a tavalyi rekordösszeghez hasonló, 740-750 milliárdos kihelyezés elérésében.