Íme a PSZÁF jelentése a fogyasztóvédelmi panaszokról
2013.08.16
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) 2013 második negyedévében összesen 1665 darab fogyasztói kérelem érkezett. A fogyasztói kérelmek közül 1143 pénzpiaci, 461 biztosítási, 26 tõkepiaci, 16 pénztári, míg 19 e kategóriákba nem sorolható panasz volt.

A pénzpiaic kérelmek száma mind az elõzõ év hasonló idõszakához, mind az elõzõ negyedévhez képest csökkent, de még így is az összes kérelem 70%-át teszi ki - derül ki a Felügyelet 2013. második negyedévi fogyasztóvédelmi jelentésébõl.

A biztosítói szektort érintõ kérelmek aránya 27,7%, az idõszakban összesen 461 fogyasztói kérelem érkezett a Felügyelethez a biztosítókkal kapcsolatban.

A tõkepiaci szektorra érkezõ panaszok aránya csekélynek nevezhetõ, mindössze 1,6%, a pénztári szektorra kérkezõ kérelmek száma pedig folyamatos csökkenést mutat, így az idei második negyedévben már csak az összes kérelem 1%-át alkották.

A bankokra van a legtöbb panasz

A bankokkal kapcsolatos kérelmek közül a legtöbb gond a hitelekkel volt: a 814 ilyen megkeresés 13,9 százaléka a gépjármûhitelhez kapcsolódott, de sokan panaszkodtak a szabad felhasználású és a lakásvásárlásra fordított devizahitelük miatt, míg az áruhitellel, folyószámlahitellel csak az összes megkeresés 2,8 százaléka foglalkozott.

A biztosítások közül a kgfb-t érinti a legtöbb kérelem

A legjellemzõbb három biztosítói szolgáltatástípust (kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítás, lakás-, és otthonbiztosítás, unit-linked életbiztosítás) tekintve az elõzõ év azonos idõszaki adataihoz képest valamennyi esetében mérsékelt (10-15% körüli) kérelemszám növekedés, míg az elmúlt negyedévhez viszonyítva ennél valamivel nagyobb mértékû kérelemszám-csökkenés figyelhetõ meg.

A díjszámítással kapcsolatos kérelmek száma a megelõzõ negyedév adataihoz viszonyítva harmadával csökkent. Növekedés figyelhetõ meg a kártérítési, biztosítási összeg nagyságát kifogásoló kérelmek esetében, míg a tájékoztatási hiányosságokkal összefüggésben jelentõsen kevesebb kérelem érkezett.

A biztosítási szektor esetében elsõsorban a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása, valamint a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi elõírások megsértése következtében került sor fogyasztóvédelmi intézkedés alkalmazására.

A legtöbb (84) panasz a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-re érkezett, majd az Allianz Hungária Biztosító Zrt. jön 64-gyel, de nem sokkal van lemaradva az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. sem (49). A dobogósoknál a Groupama kivételével mindenhol a piaci részesedés alatti a panaszok százalékos aránya.