Nielsen: ki dönt a család pénzügyeirõl?
2011.08.01
Közvéleményünk a nõket nagyobb arányban tartja a legalkalmasabb döntéshozónak a családi élet egyes kérdéseiben és vásárlásnál, mint az európai átlag – derül ki a Nielsen piackutató vállalat 55 országban végzett felmérésébõl.

Nálunk a válaszadók 75 százalékának bizalmát élvezik nõk, amikor egészséget és szépséget szolgáló termékek, például kozmetikumok, hajápoló szerek vagy személyes higiéniai árucikkek beszerzésénél jön el a döntés ideje. Ruházati cikkek és élelmiszer vásárlásánál is magas, 64, illetve 53 százalék a nõkre ,,szavazók\'\' aránya.

Férfiak kimagasló hozzáértése mellett foglal állást a kutatásban részt vevõ magyarok 69 százaléka autóvásárlásnál. Utána következik 63 százalékkal, amikor szórakoztató elektronikai készüléket vesznek, továbbá személyes használatú elektronikus eszközt, mint iPod vagy mobil telefon, 51 százalékkal.

A felmérés során a kérdések összesen tizenhárom tevékenységre vonatkoztak. Amíg 28 európai ország átlagát tekintve, tíz tevékenységnél legtöbben amellett foglaltak állást, hogy mindkét nem képviselõi egyformán alkalmasak dönteni, addig Magyarországon ilyen eredmény csak öt kérdésnél született: Társadalmi tevékenységek, például valamilyen klubba való belépés (67 százalékos említés); otthonon kívüli szórakozás kiválasztása, például film, koncert vagy éttermi vacsora esetén (64); családi pénz-, továbbá bankügyek (60); biztosítás (55); gyógyszer vagy vény nélkül kapható gyógyhatású készítmény beszerzése (49).

Figyelemre méltó, hogy élelmiszer vásárlásnál az európai válaszadók legnagyobb része, 47 százaléka szerint férfiak és nõk egyformán kompetensek dönteni. Nõket nevez meg 46, míg férfiakat 7 százalék. Ettõl eltérõen Magyarországon legtöbben a nõket említik, 53 százalék, majd mindkét nem egyformán következik 44, és a férfiak 3 százalékos említéssel.

A magyarországinál is magasabb arányban mondták a nõket Litvániában (59 százalék), Olaszországban (58) és Csehországban (54), élelmiszerek beszerzési döntéseinél. Ebben a vonatkozásban a férfiak kompetenciája Hollandiában a legnagyobb (16 százalékkal), majd Németország következik (13), továbbá Ausztria és Törökország (10-10).

A Nielsen online fogyasztói megkérdezése a világon a legnagyobb ilyen jellegû kutatás. A fenti információk a 2011. évi elsõ félév során, globálisan 55 országban, több mint 28 ezer Internet-használó megkérdezése alapján kapott válaszokból Európa 28 országa, köztük Magyarország adatait összesítik. A teljes felmérés során a válaszadók 52 százaléka férfi, 48 pedig nõ. Magyarországon a megkérdezett nõk aránya 51 százalék, míg a férfiaké 49.