Alkusz nélkül drága és kockázatos az autóhitel
2013.09.18
Drága autóhitelek miatt mintegy százezer hazai gépkocsi-tulajdonosnak kellett végleg kiszállnia gépjármûvébõl 2008 óta, pedig hitelalkuszi segítséggel ezek többsége megelõzhetõ lett volna – állítja Magyarország egyik vezetõ gépjármûhitel-tanácsadója, az Autóhitel Alkusz Zrt. Az alkuszcég szerint a magas közvetítõi jutalékok és a versenyeztetés hiánya miatt továbbra is többszázezer forintos különbségek vannak az ügyfeleknek eladott hasonló hitelkonstrukciók között.

Az elmúlt 5 évben több mint félmillióan vettek fel hitelt autójuk megvásárlásához Magyarországon összesen mintegy 1 014 milliárd Ft értékben; jellemzõen nulla, vagy minimális kezdõrészlettel, hosszú futamidõre és alacsony havi törlesztõrészlettel – mutat rá az Autóhitel Alkusz Zrt.

Az autófinanszírozási specialista szerint az ilyen konstrukciókat választó ügyfelek nem számoltak azzal, hogy az autók gyors és jelentõs értékvesztése, illetve devizahitel esetén az árfolyamváltozás miatt a gépkocsi piaci értéke a fennálló tartozás töredékére nyújt csak fedezetet. Ezért – ha a hitelszerzõdést bármilyen okból felmondja a finanszírozó –, akkor a tulajdonos nemcsak az autóját veszti el, de a hiteltõl sem szabadul meg és akár még évekig törleszthet egy már használhatatlan jármû után is.

„A hazai fogyasztói szokások fényében is megdöbbentõ jelenség, hogy a vásárlók többsége kérdés nélkül aláírta-aláírja az elé kerülõ finanszírozási szerzõdést az autókereskedésekben. Míg az ügyfelek a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítások estében részletesen tájékozódnak a piacon elérhetõ konstrukciókról, és akár egy-két ezer forintos éves díjkülönbség miatt is átszerzõdnek, addig az autóhitelek esetében fel sem merül, hogy minimális információgyûjtéssel akár havi 5-20 ezer forintot is megtakaríthatnának” – foglalta össze Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója.
Orbán Imre szerint ez elsõsorban abból adódik, hogy a fogyasztóknak nincs információjuk arról, hogy hol és hogyan lehet megversenyeztetni és összehasonlítani a finanszírozók ajánlatait

A Magyar Lízingszövetség statisztikái szerint 2008 eleje óta mintegy százezer gépjármûvet vettek vissza a finanszírozók nemfizetés miatt, amelyeken összesítve 211,5 milliárd forintnyi tartozás állt fenn a visszavétel pillanatában. Az átlagos tartozás mértéke 2008-ban gépjármûvenként 1,23 millió forintot tett ki, 2011-ben ez az összeg már elérte a 2,5 milliót. Azóta a helyzet valamelyest javult, de 2013 második negyedévének végén még mindig 2,15 milliós átlagos tartozás volt a visszavett autókon.

Az Autóhitel Alkusz Zrt. szakértõi szerint az egyébként is magas kamat és tõketartozások mellett a vevõképviselet hiánya akár 50%-kal is megdrágíthatta a hiteleket. Pedig testreszabott, a vevõ fizetõképességének megfelelõ nagyságú és ütemezésû hitelek választása esetén, a gépjármûvásárlók nagyobb része elkerülhette volna a bajt – teszik hozzá.

Orbán Imre elmondta: az Autóhitel Alkusz Zrt. adatai szerint az autóhitelek 85-90 százalékát jelenleg is autókereskedésekben értékesítik Magyarországon.

Ezzel ellentétben, Nyugat Európában az autófinanszírozási szerzõdések csupán egyharmadát kötik az autókereskedések. Másik harmadát az ügyfél közvetlenül a számlavezetõ bankjában intézi, a többit pedig az ügyfelek érdekeit képviselõ alkuszcégekre bízzák, amelyek ugyanazt a funkciót látják el a hitelpiacon, mint a biztosítási piacon a biztosítási alkuszok: az ügyfelek érdekében megversenyeztetik a szolgáltatókat.

„Az alkuszok – szemben az ügynökökkel – kizárólag a vásárlók érdekeit tartják szem elõtt. Mivel nem kapnak jutalékot a banktól, ezért egyik finanszírozó ajánlatait sem részesítik elõnyben. Csak az számít , hogy melyik adja a legkedvezõbb ajánlatot” – magyarázza Orbán Imre. A cégvezetõ szerint vásárlás elõtt azért is érdemes alkusz bevonásával megversenyeztetni a bankokat, mert még azonos bank, azonos konstrukciója esetén is havi több ezer forintos különbségek lehetnek a törlesztõrészletekben – annak függvényében, hogy hol kapta az ügyfél az ajánlatot.

Fontos tudni, hogy az alkuszcégek segítségét mindenki megengedheti magának, mivel kis összegû, átlagosan 3-4%-os szerzõdéskötési díjjal dolgoznak, mely az ingyenes hitelügyintézést kínáló banki ügynökök jutalékainak csupán töredéke. Ráadásul, plusz költséget sem jelent, mert az alkusz által elért kamatcsökkenés miatt a szerzõdéskötési díj akár tízszeresét is meg lehet spórolni.

Emellett több ezer ügyfelével és több milliárd forintos autóhitel és autólízing kihelyezésével egy alkusz akkora kedvezményt tud kialkudni a törlesztõrészletekbõl, hogy az ügyfél olcsóbban juthat az adott bank hiteléhez, mintha közvetlenül a bankfiókban intézné azt.

Az Autóhitel Alkusz Zrt. által készített, 18 budapesti autókereskedésre kiterjedõ felmérésbõl kiderül: a kereskedésekben elérhetõ, 2 millió forint összegû hitelek havi törlesztõrészlete jellemzõen 8-20 ezer forinttal magasabb, mint az alkuszokon keresztül elérhetõ konstrukcióké. Ez pedig 60 hónap alatt akár milliós pluszkiadást jelenthet a vásárlóknak.

A kereskedõk döntõ többségénél még alapszintû tájékoztatás sincs a finanszírozási konstrukcióval kapcsolatban: legtöbbször még a finanszírozó nevét sem árulták el maguktól. Orbán Imre szerint rengeteg pénzt és utólagos kellemetlenséget lehet megspórolni azzal, ha elõször finanszírozást keresünk és csak utána autót. Ugyancsak érdemes tájékozódni a finanszírozásba építhetõ casco lehetõségekrõl, mert akár már 1-2 ezer forintos havidíjért is hozzájuthatunk egy lopásra és totálkárra vonatkozó casco biztosításhoz, amelynek hiánya – ha megtörténik a baj – anyagilag rendkívül megterhelõ lehet.

A hazai autóhitel-alkuszok 2011-2012-ben összesen 1,2 milliárd forint értékben közvetítettek személyautó, motorkerékpár és kisteherautó hiteleket és lízing konstrukciókat.