Évek óta nem hisszük: idén is díjcsökkenést hozhat a kötelezõ kampány
2013.10.28
Mindig akad piaci szereplõ, aki alacsony tarifákkal akar ügyfelet szerezni, így az idei kötelezõ biztosítási kampányban továbbra is átlagosan 5 százalékos díjcsökkenésre számít a PBA Biztosítási Alkusz. A cég szakemberei szerint csak a direkt kárrendezés bevezetése szüntetné meg azt, hogy a biztosítók a szolgáltatások helyett az árakkal versenyeznek a kötelezõk piacán. A PBA csaknem harmadával kevesebb, 500 ezer körüli szerzõdõt vár az év végén, a biztosítók összbevétele pedig szerintük 85-87 milliárd forint körüli összeg lesz az év közbeni áremelések és a kiegészítõ biztosítások elõretörése miatt.

Az eddig nyilvánosságot kapott piaci várakozásokkal ellentétben a kötelezõ felelõsségbiztosítás díjainak 5 százalékos csökkenésére számít a november elején induló kampányban a PBA Biztosítási Alkusz Kft. „Minden évben elhangzik, hogy már nem lehet tovább csökkenteni a díjakat, ám mégis akad több olyan piaci szereplõ, amely kedvezõbb tarifákkal használja ki ezt az idõszakot új ügyfelek megszerzésére” – véli dr. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz szakmai vezetõje. „Ez idén is biztosan így lesz, bizonyos kategóriákban és ügyfélcsoportok esetében meglepõen kedvezõ díjakra számítok.”

Mind kevesebb pénzt takaríthatnak meg az autósok azzal, hogy más biztosítónál kötik meg kötelezõjüket. Tavaly az átlagos autós a PSZÁF adatai szerint csaknem 36 százalékot spórolt meg az átkötéssel: a PBA úgy véli, az online kötéseket nézve idén csökkenni fog ez az arány, ugyanis az év során a biztosítók fokozatosan, szinte egyforma mértékben emelték díjaikat. A PSZÁF által megállapított tavalyi átlagosan 17 868 forint így az idén 17 ezer forintig csökken (ld. táblázatunkat). A PBA ügyfelei körében tavaly az átlagnál olcsóbban 12 ezer forintért kötöttek kötelezõt az interneten, 15 ezer forintért pedig a személyes tanácsadók által. „A megspórolható összegek azonban már nem mindig érik el az autósok ingerküszöbét, ezért inkább megtartják régi szerzõdéseiket” – tette hozzá Waldmann Péter, a PBA online és finanszírozói üzletágának vezetõje.

A novemberi kampányidõszak jelentõsége az év közbeni emelés lehetõsége miatt is csökken. Akik viszont 2010. január 1. elõtt vették meg autójukat, továbbra is minden év november 30-ig kell, hogy felmondják korábbi kgfb-szerzõdésüket, ha újat akarnak kötni. Az õ számuk azonban folyamatosan csökken, így a biztosítási alkusz becslése szerint már csak 500 ezren váltanak majd az idei kampányban. Ez jelentõs, 32 százalékos csökkenés lenne, hiszen tavaly még 729 ezer autós – az összes gépjármû-tulajdonos negyede – kötött új kötelezõ biztosítást. (Már ez a szám is visszaesést jelentett, hiszen 2011-ben még az autósok kétharmada cserélte le biztosítóját.) Hasonló az arány a PBA ügyfeleinek körében is: tizedük kötött új szerzõdést a 2012-es kampányban, idén azonban csak ennek kétharmadára számítanak (6 százalékra).

A kötelezõbõl befolyó összbevételt az alkuszcég 85-87 milliárd forint körüli összegre becsüli, vagyis érdemben nem csökken, mert a kisebb számú szerzõdés okozta forgalomkiesést kompenzálják az év közbeni díjemelések és a kiegészítõ biztosításokból származó bevételek.

dr. Vass Gábor szerint az lenne az egészséges, ha a biztosítók a szolgáltatásokkal és nem az árakkal versenyeznének a kötelezõk piacán. Ezt nagyban elõsegítené a direkt kárrendezés széleskörû elterjedése vagy jogszabályi bevezetése. Ennek lényege, hogy a jelenlegi szabályozással ellentétben károsultnak a saját biztosítójához kell fordulnia a kárrendezés ügyében, nem pedig a károkozóéhoz. A pénzügyi felügyelet nemrégiben bocsátotta nyilvános konzultációra elképzelését az új jogszabályról.

Többszörösére nõtt az érdeklõdés tavaly a kiegészítõ biztosítások iránt, és a PBA az idén is emelkedõ tendenciára számít. Az elmúlt években egyre több olyan kiegészítõ biztosítás jelent meg a piacon, amely – a kötelezõ díjához viszonyítva is – kedvezõ áron garantál hasznos és magas színvonalú szolgáltatásokat. Az ügyfelek már havi néhány száz forintért köthetnek vadkár-, szélvédõkár-, baleset- vagy asszisztencia-biztosításokat. „Ez a szolgáltatási kör még sok lehetõséget rejt magában. A növekvõ érdeklõdés mellett a biztosítók és alkuszok közös feladata, hogy az ügyfelek nyitottá váljanak, és nagy számban megkedveljék a kiegészítõ biztosításokat” – tette hozzá Waldmann Péter.