A közúti halálesetek egynegyede tehergépjárművel történő ütközés következménye
2020.05.27

Cselekvésre szólít fel a tehergépjárművek biztonságával kapcsolatban legfrissebb jelentésében az Európai Közlekedésbiztonság Tanács (ETSC). A közúti árufuvarozás biztonságáról szóló jelentés szerint az Európai Unióban a közúti halálesetek egynegyede tehergépjárművel történő ütközés következménye – olvasható a szervezet közleményében.

Az új elemzés szerint 2018-ban az EU 27 tagországában 3310 ember vesztette életét 3,5 tonna vagy annál nagyobb tehergépjárművel történő ütközés során. Ugyanebben az évben 2630 ember halt meg 3,5 tonnánál kisebb tehergépjárművel történő ütközésben.

Az ETSC-t különösen aggasztja a nehéz tehergépjárműveket érintő kockázat. Az adatok azt mutatják, hogy kilométerenként sokkal több ember hal meg nehéz tehergépjárművekkel történő ütközésekben, mint nem haszongépjárművekkel történő ütközésekben.

A jelentésben vizsgált kilenc év alatt, 2010 óta a nehéz tehergépjárművekkel történő ütközések haláleseteinek száma szintén lassabban csökkent (1,8%-kal), mint az olyan közúti haláleseteké (2,8% -kal), amelyben semmilyen tehergépjármű sem vett részt.

Tavaly az EU-ban megállapodás született arról, hogy 2026-tól magasabb minimális biztonsági előírások vonatkoznak az új tehergépjárművekre. Nagyobb szélvédőkkel és az ajtók átlátszó panelei révén tennék például könnyebben észrevehetővé a többi közlekedőt a járművezetők számára, továbbá a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő szenzorokat építenének a tehergépjárművekbe.

Mivel ezeknek a szabványoknak a részletes műszaki specifikációi még kidolgozás alatt állnak, az ETSC magas szintű szabványok előírását szorgalmazza. Rövid távon az ETSC azt ajánlja a helyi hatóságoknak, hogy kövessék az olyan városok példáját, mint London, ahol a tehergépjárműveket biztonságosságuk alapján engedik be a városközpontokba.

Emellett az ETSC olyan közúti infrastruktúra kialakítását, így például elkülönített kerékpáros sávok kialakítását szorgalmazza, amely jobban megvédi a kiszolgáltatott úthasználókat a tehergépjárművektől.

„A közúti halálesetek évente millió embert ölnek meg. Az új közegészségügyi válság lehetőséget teremt közlekedési rendszerünk olyan irányú átalakítására, amely javítja az egészséget, csökkenti a sérüléseket, és hosszú távon felszabadítja az egészségügy szűkös kapacitásait. ” – fogalmaz Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója.