Egyre többfelé havazik: nem csak a gumit kell lecserélni!
2013.11.25
A mai nappal beköszöntött hideg idõjárás jelentõsen megviselheti a gépjármûveket, ráadásul a megváltozott útviszonyok is egyre komolyabb balesetveszélyt jelentenek. Éppen ezért érdemes átvizsgálnunk autónk mûszaki állapotát is, - ha még nem tettük volna meg - hogy megfelelõen fel van-e készítve a téli körülményekre.
Hózápor, délen hó
Az idõkép.hu elõrejelzése szerint hétfõn egyre többfelé halmazállapot váltás várható, havas esõ, gyenge havazás, hózáporok érkeznek a hidegbetörést követõen. Nagy mennyiségû megmaradó hóra azonban nem számíthatunk, a legtöbb a Mecsekben eshet.

A téli idõszakban leginkább a téli gumi hiánya, a fagyálló folyadék problémái, az akkumulátor lemerülése, vagy egyszerû figyelmetlenség miatt kerülnek bajba az autósok. Gyakori hiányosság, hogy sok gépjármûvezetõ nem gondol a téli idõjárási körülményekre a hosszabb utak elõtt. A téli gumi már 7 Celsius fok alatti hõmérsékletnél indokolt lehet, havas-jeges útviszonyok mellett viszont gyakorlatilag elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez.

Jó még a tavalyi gumi?
A téli guminak két nagyon fontos ismérve van, ami az állapotáról árulkodik. Az egyik a profilmélység, ami egy új guminál 8-10 mm-között van. A használat során ez a mélység csökken. 4 mm alatt a gumi teljesítménye már jelentõsen gyengébb, ezért ezekkel a gumikkal már vigyázni kell. Persze még ilyenkor is lényegesen jobbak csúszós felületen, mint egy nyári gumi, ugyanakkor jóval gyengébbek, mint újkori önmaguk. Ezért javasolt ilyenkor már inkább új gumiban gondolkozni. A törvény által meghatározott minimális profilmélység (1,6 mm), amit minden gumi profiljában a kopásjelzõ mutat. Ez a szám bõven alatta van a 4 mm-nek, emiatt már messze nem biztonságos.

A másik ismérv a gumi kora. A gyártási idõpont (DOT szám, hét/év, pl.: 2309 = 2009-es év 23. hetében gyártották) rá van sütve a gumik oldalfalára, leggyakrabban a DOT számsor utolsó elemeként. Ez az, amit új guminál is érdemes ellenõrizni, nehogy egy „akció” során egy erõsen túltárolt gumit vásároljunk meg.


Hasznos tipp, amirõl sokan megfeledkeznek, hogy az ablakmosó-tartályba és a hûtõvízbe feltétlenül tegyünk fagyállót, ugyanis ha befagy, amellett, hogy nagyon komoly mûszaki károkat okozhat, megnehezíti a szélvédõ tisztán tartását, és így a kilátást, valamint az idõben történõ vészhelyzet elkerülését is gátolja.

Hosszabb utak elõtt az akkumulátor állapotának megvizsgálása is szükséges, hiszen azok a téli hónapokban kevesebb energiát tudnak leadni.

A mûszaki felkészülés mellett nem árt tudatosítanunk magunkban azt is, hogy alkalmazkodnunk kell a megváltozott körülményekhez. A hideg idõ, a rossz látási viszonyok, a csúszós utak vagy akár a frissen leesett hó még a tökéletesen felkészített autóval rendelkezõ vezetõktõl is nagyobb odafigyelést igényelnek. Az eddigi viszonylag enyhe idõjárás után a hirtelen jött hõmérsékletváltozás és havazás komoly kihívások elé állíthatják a gépkocsivezetõket.

Ebben az idõben kiemelt jelentõséget kap, hogy mennyire vagyunk láthatók mások számára az utakon. A legtöbb autó ilyenkor hamar koszos lesz, így annak színe kevésbé figyelemfelkeltõ, azonban nagyon sokat segíthet, ha a fényszórók elöl és hátul is kellõen tiszták, mert így már messzebbrõl is észrevehetnek minket. Lehetõség szerint minden indulás elõtt ellenõrizzük a fényszórók burkolatának tisztaságát és, ha szükséges, akkor tisztítsuk meg.