Hollandiában a legjobb az egészségügyi ellátás az EU-ban
2013.11.29
Hollandiának idén is sikerült megõriznie elsõ helyét az Európai Egészségügyi Fogyasztói Index (EHCI) alapján, amely az európai egészségügyi rendszereket hasonlítja össze.

Az Európai Egészségügyi Fogyasztói Index az európai egészségügyi rendszerek standard mérési rendszere; 35 ország egészségügyi rendszerét rangsorolja mintegy 48 mutató alapján. A fogyasztó számára kulcsfontosságú hat területet vizsgálja: betegjog és betegtájékoztatás, e-egészségügy, várólisták hossza, eredményességi mutatók, a szolgáltatások típusa és elérhetõsége, valamint a gyógyszerellátás. Az indexet állami statisztikák, a beteg véleménye és független felmérések alapján állítja össze alapítója, a brüsszeli székhelyû Health Consumer Powerhouse (HCP) kutatóközpont.

Az EHCI alapján felállított rangsort immár négy éve Hollandia vezeti, amely 870 pontot ért el az 1000-bõl. Hollandiát Dánia, Belgium és Németország követi a ranglistán, míg Románia, Portugália és Lettország szerezte a legalacsonyabb pontszámot.

Az idei EHCI eredményeit November 28-án mutatták be, Brüsszelben, ahol a HCP kutatási igazgatója, Arne Björnberg elmondta, hogy az EU sokat tanulhatna Hollandiától az egészségügy terén.

Hollandiában “káosz rendszer” uralkodik, vagyis a betegek igen nagyfokú szabadságot élveznek az egészségbiztosító kiválasztásától kezdve, az egészségügyi szolgáltató megválasztásáig. Hollandia és a többi ország között az a különbség, hogy elõbbiben ez a káosz menedzselt. Az egészségügyi döntések meghozatala során a páciens és az egészségügyi szakemberek között párbeszéd zajlik – tette hozzá Björnberg.

Björnberg azt is megjegyezte, hogy a pénzügyi válságtól függetlenül az európai egészségügy tovább javult.

“Van egy csomó olyan betegeket védõ szervezet, akik nem örülnek ennek a kijelentésnek, mert õk abból élnek meg, hogy mindenkinek azt mondják, hogy az egészségügy helyzete folyamatosan romlik, ezért több pénzre és több figyelemre van szükségük. A kezelések eredményei azonban javulnak” – mondta a kutatásvezetõ.

Az EHCI hozzáférhetõséget mérõ mutatóját ugyanakkor bírálatok érték a nyitórendezvényen, mondván, az csak a kezelésig tartó várakozási idõt méri, az anyagi korlátozások figyelembe vétele nélkül. Néhány európai országban, például Svédországban és Belgiumban a legszegényebbeket például eltántoríthatja a vizsgálatokra történõ bejelenetkezéstõl az, hogy minden egyes alkalommal elõre kell fizetniük az orvosoknak, és csak késõbb kapják meg biztosítójuktól ennek költségeit.

Kétsebességes rendszer

A 2013-as felmérés egyik legfontosabb megállapítása, hogy az egészségügyi szolgáltatások színvonala erõsen függ az ország helyzetétõl, így egy “kétsebességes” rendszer alakul ki, ahol a gazdag országokban a betegek érezhetõen job és minõségibb ellátásban részesülnek, mint a szegényebb országokban. Ez a szakadék pedig egyre szélesedik.

Az európai egészségügyi igen messze áll az egyenlõségtõl. Ez már az alapvetõ szolgáltatásoknál, mint a csecsemõk védõoltásainál is tetten érhetõ, nem beszélve az új rákgyógyszerek hozzáférhetõségérõl – mondta a ceremónián a litván egészségügyi miniszter, Vytenis Povilas.

A HPC aggodalmát fejezte ki az új kezelések és terápiák hozzáférhetõségével kapcsolatban is, mondván, a pénzügyi terhek nyomán egyre több országban mutatkozik késedelem a gyógyszerek és terápiák jóváhagyása és ezek megtérítése között.

Habár ez a taktika már a korábbi HCP indexekben is megmutatkozott, inkább csak a szegényebb országokra volt jellemzõ. Ma már azonban a gazdagabb országok is alkalmazzák, például Svédország és Svájc – mondta Björnberg.

Magyarország - hosszú még az új a jobb egészségügyi ellátáshoz

Magyarország, amely a maximális 1000 pontból 546 pontot ért el, a 28. helyet foglalja el az idei Európai Egészségügyi Fogyasztói Index szerint, amellyel fenntartja 2012. évi (577 ponttal elért) pozícióját.

Magyarország az európai egészségügy problémás gyermeke – jegyzi meg Dr. Arne Björnberg, a HCP elnöke és kutatási vezetõ. A késõ 1940-es évek óta államilag finanszírozott egészségügyi rendszerrel rendelkezõ országról lévén szó, figyelemre méltó, hogy sem a terv-, sem a piacgazdaság iránt elkötelezett kormányoknak nem sikerült az egészségügyi rendszer megreformálása a modern Európában elvárható eredményeket nyújtó szinten.

A legtöbb terület fejlesztésre szorul: a gyenge jogok és elégtelen tájékoztatás formájában megnyilvánuló betegek iránti ellenséges hozzáállás, a romló egészségügyi eredmények és a növekvõ egyenlõtlenség kockázata – figyelmeztet Dr. Björnberg. Sarkalatos pont a megelõzés javítása, valamint az alkoholfogyasztás és a dohányzás arányának csökkentése. Reményre ad okot ugyanakkor az antibiotikumok alacsony arányú használata, amely csökkenti a rezisztens fertõzések elõsegítésének kockázatát.

A biztosítás-alapú egészségügyi rendszerek jobban teljesítenek?

Úgy tûnik, hogy az EHCI rangsorban a biztosításból finanszírozott egészségügyi rendszerek (ún.„Bismarck-rendszerek”) egyre jobban teljesítenek az adóból finanszírozott rendszerekkel („Beveridge”) összehasonlítva. Találhatunk példákat a sikeresen mûködõ adóból finanszírozott egészségügyi rendszerekre is, de ez elsõsorban a kis méretû, gazdag országokban, például Dániában, Izlandon és Norvégiában megfigyelhetõ. Az egészségügyi szempontból legjobban teljesítõ országok döntõ többsége biztosítás-alapú rendszerrel mûködik, ilyen többek között Hollandia, Svájc, Belgium, Németország és Franciaország.