Az autósok is segíthetik a kátyújavítási munkálatokat!
2013.12.05
A téli útviszonyok között még komolyabb veszélyt jelentenek kátyúk az autósok számára. A károk elkerülése érdekében a sofõrök vezetéstechnikai ismereteik felfrissítésével készülhetnek a szezonra, de a Generali a Biztonságért Alapítvány Kátyúvadász programján keresztül segíthetik is a közútkezelõk kátyújavítási munkálatait.

Az áprilisban elindított KÁTYÚVADÁSZ kátyúbejelentõ weboldalt már több mint 12000-en használták, sõt Csehországból és Szlovákiából is látogatják autósok információért. A kátyúvadászok eddig közel 500 úthibát fotóztak le országszerte, többségében helyi, önkormányzati útszakaszokon, a kátyúk közül pedig sokat meg is szüntettek már a javítási munkákat végzõk.

A Generali reprezentatív kutatása szerint a hazai autósok 30%-ának okozott már kárt kátyú, ezt támasztja alá az is, hogy a Generali 2012-ben megközelítõleg 200 millió forint kártérítést fizetett ki kátyúkárok miatt, de a szélsõségesebb idõjárású tavaszi idõszak miatt 2013-ban 20%-kal több kár várható a társaság számításai szerint. Leggyakrabban a jármû abroncsát érte sérülés, de számos alkalommal fordult elõ a lengéscsillapítóban, keréktárcsában vagy a tengelyben is kár. A tapasztalat azt mutatja, hogy a legveszélyesebbek az új, de mély kátyúk, melyek éles pereme szálszakadást okozhat a gumiabroncsban, ami késõbb durrdefekthez vezethet, de gyakran keletkezik tengelytörés is a jármûben. Az autósok ráadásul sokkal rosszabb helyzetben vannak a téli idõszakban, hiszen a csúszós utakon és a nehezebb látási viszonyok közepette nem mindig sikerül kikerülniük a kátyúkat. Fokozza a problémát, hogy a téli esõk vagy havazás után gyakran telnek meg vízzel az úthibák, melyeket így szinte lehetetlen észrevenni, pedig akár már 30 km/órás sebességnél is komoly károkat okozhatnak az autóban.

A jelentõs károk és komolyabb balesetek elkerülése érdekében érdemes néhány vezetéstechnikai szabály felfrissítésével is készülni a szezonra.

  • Defekt esetén azonnal vegyük le lábunkat a gázról, és tekerjük a kormányt abba az irányba, amerre a jármû hátulja kisodródott! Ha stabilizáltuk a jármûvet, lassan húzódjunk le az út szélére, és ha magunk meg tudjuk oldani, cseréljünk kereket, vagy hívjunk segítséget!
  • Ha egymás mellett több kátyú is van az úton, szlalomozással kerülhetjük el a balesetet. Tartsuk észben, hogy a kikerülési manõver mindig három részbõl kell, hogy álljon (pl. balra kormányzás, majd jobbra kormányzás és végül kiigazítás, hogy egyenesbe kerüljön az autó)! Ne feledjük, hogy csúszós úton sokkal több helyre és idõre lesz szükségünk a szlalomozás végrehajtásához, illetve, hogy a tapadásvesztés veszélye ilyenkor fokozottan fennáll!
  • Lassítsunk! Téli körülmények között különösen fontos, hogy körültekintõen és óvatosan vezessünk, a biztonság kedvéért vegyünk vissza a sebességbõl!
  • Ha mégis hírtelen kellene megállunk például egy nagy kátyú elõtt, tartsuk észben a vészfékezés szabályát: a kuplungpedál lenyomása mellett rúgó mozdulattal lépjünk a fékpedálra!

Ha mégis megtörténik a baj, a kár bejelentése során érdemes szem elõtt tartani néhány alapszabályt.

  • Ha az úthibára tábla hívja fel a figyelmet, a biztosító és az úthálózat üzemeltetõje sem köteles kártérítést fizetni. Amennyiben az útszakasz nincs jelzõtáblával jelölve, értesíteni kell a rendõrséget.
  • A kár bizonyítása érdekében fontos dokumentálni a balesetet, azaz lehetõleg minden irányból lefotózni a kátyút és az autó sérülését.
  • Amennyiben az autós rendelkezik casco biztosítással, legelõször az illetékes biztosítót érdemes felhívnia, ahol pontos információkat kaphat a további teendõkrõl.
  • A kátyúkárt az adott út fenntartójának is be kell jelenteni, lehetõleg minél hamarabb, különösen fontos ez a casco biztosítás hiányában az önrész megtérítésének érdekében.
  • Hogy másokkal ne fordulhasson elõ baleset az adott szakaszon, a kátyúról készített fotókat töltsük fel egyenesen a www.katyuvadasz.hu oldalra vagy a Kátyúvadász okostelefonos alkalmazás használatával. A kátyúk GPS koordinátáit is megjelenítõ kátyúfigyelõ egyrészrõl figyelmezteti az autósokat, hol kell jobban odafigyelniük a vezetésnél, másrészt segíti az útkarbantartók munkáját, megmutatva számukra, az autósok szerint hol van rájuk a legnagyobb szükség.

A hazánkban található 30 ezer kilométeres állami közúthálózaton a hibás útszakaszok kijavítása érdekében az idei évre különösen magas, 8,5 milliárd forint értékû kátyúzást tervezett be a Magyar Közút Nonprofit Zrt., és a munkálatok során november közepéig 95 ezer tonna aszfaltot használtak fel. A közutak hibáinak kijavításával a téli idõszakban sem állnak le, ilyenkor azonban jóval nehézkesebb a munka. A hidegebb idõjárásban nem mûködtethetõk a meleg aszfaltot keverõ telepek, így csak kevésbé tartós, hideg töltõanyag használható a kátyúk kijavításához, amit meghatározott körülmények között, tartósan száraz idõ és 0 fok feletti hõmérséklet esetén lehetséges elvégezni.