Kötelezõt váltott? Erre kell most figyelnie!
2014.01.02
Becslések szerint 2013-ban mintegy 400 ezer autós mondta fel a december elsejei határidõig az év végén lejáró kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítását (kgfb). Nekik december 31-ig kellett megkötniük az új biztosítási szerzõdést. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) röviden sorra veszi a további fontosabb határidõket is, és bemutatja, hogyan kerülhetõk el a váltáshoz kapcsolódó leggyakoribb buktatók.

Nagyot kockáztatott, aki nem tartotta be a szilveszteri határidõt!

Az autósok zöme már a november felmondással egy idõben intézkedett új szerzõdése megkötésérõl. Mégis, az elõzõ évek tapasztalatai alapján körülbelül 15-20 ezren lehetnek olyanok, akik erre csak decemberben kerítettek vagy kerítenek sort. Többségük vélhetõen úgy döntött korábban, hogy nem alkuszi közremûködéssel, hanem önállóan végzi el a biztosítóváltást, ilyenkor a régi szerzõdés felmondása értelemszerûen nem esik egybe az új megkötésével. Aki azonban az új szerzõdés megkötését elmulasztja, már január elsejétõl fedezet nélkül marad, és azon túl, hogy súlyos kockázatot vállal, a normál díj többszörösét lesz majd kénytelen utólag megfizetni a fedezetlenségi díjra vonatkozó szabályok szerint.

Ugyanígy járhat az az autós is, aki intézkedett ugyan az új szerzõdésérõl, ám az aláírt megbízásáról nem kapott visszajelzést alkuszától. Ilyenkor egy telefon is elegendõ ahhoz, hogy megbizonyosodjék arról, valóban eljutott-e a megbízása a teljesülésig.

Idõben fizessük be az elsõ díjrészletet!

Az elsõ díjrészlet befizetésének esedékessége január elseje. Még a december legvégén megkötött biztosítások díjbekérõjének is meg kell érkeznie január elsõ felében az adott biztosítótól. A díjfizetésre az ügyfeleknek az esedékességtõl számított maximum 60. napig van lehetõsége. Ez az év végi szerzõdõk esetében március 1-jei határidõt jelent.

A 60. nap elteltével azonban a biztosítóknak díjnemfizetés miatt törölniük kell a szerzõdést, nem érdemes tehát az utolsó napokra halogatni az elsõ díj rendezését.

Arra is ügyelni kell, hogy a befizetendõ díj 30 százalékkal magasabb, mint a kalkulált, hiszen a biztosítók az elsõ díjrészlettel együtt kötelesek kiszámlázni a törvény által elõírt baleseti adót is. Különösen beszedési megbízás esetén okozhat problémát, ha a megadott limitet az ügyfél nem az adóval növelt összeggel kalkulálta, mivel így a megbízás nem tud teljesülni, ami a szerzõdés törlését is eredményezheti.

Az idõben történõ fizetés az ügyfél felelõssége!

Az év végi kampányok után könnyen elõfordulhat, hogy egy-egy, a kampány során sok ügyfelet szerzõ biztosítót jelentõs kihívás elé állít az adatok gyors és pontos feldolgozása. Tisztában kell azonban lenni azzal, hogy a késve megkapott csekk vagy számla nem mentesíti az ügyfelet a határidõre történõ díjfizetéstõl!

Ezért ha január végéig nem érkezik meg a biztosító visszaigazolása (legtöbb esetben maga a biztosítási kötvény), illetve a befizetéshez szükséges számla és csekk, mindenképpen célszerû utána járni annak, hogy mi történhetett.

Mivel igazolhatjuk a befizetésig a kötelezõ megkötését?

„Az új biztosítási ajánlatot, amely 60 napig igazolja önállóan a kötelezõ biztosítás megkötését, a csekk befizetéséig, átutalás esetén a fedezeti igazolás kiadásáig mindenképpen tartsuk magunknál, mivel egy esetleges károkozás esetén arra nagy szükségünk lehet” – hívja fel a figyelmet Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke.

Milyen problémákkal járhat a téves adminisztráció?

Bár ritka eset, de elõfordulhat, hogy maga a szerzõdés nem jön létre, mivel a biztosító adminisztrációs hibája miatt az elfogadott ajánlat nem kerül feldolgozásra.

Gyakoribb probléma, hogy csupán a szerzõdés bizonyos részletei térnek el a kívánatostól. Ha például a biztosító nem éri el a központi kárnyilvántartó rendszerben az autós megfelelõ adatait, automatikusan A0 kategóriába sorolja vissza az autóst, emiatt pedig a vártnál magasabb összeget számláz. Emellett bármelyik más, a szerzõdés díját befolyásoló adatot is rögzíthetnek pontatlanul.

„Az alkuszokon keresztül intézett szerzõdések problémáinak tisztázásában az ügyfelek számíthatnak a független közvetítõk segítségére, akik a biztosítókkal fennálló közvetlen kapcsolataikon keresztül általában képesek gyorsan megoldani az adminisztrációs problémákat – tette hozzá a FBAMSZ elnöke. – Természetesen akkor sem járhat rosszul az autós, ha kiderül, hogy nem a biztosító, hanem esetleg az alkusz tévedett, mert az esetek többségében vállalt árgarancia értelmében az alkusz vita nélkül megtéríti a kalkulált és a ténylegesen fizetendõ díj közti különbözetet.”