Élet- és nyugdíjbiztosítási szerződések megkötésének és érvényességének fontos tényezője az ügyfélazonosítás, a különböző nyilatkozatok megtétele és az aláírás. Egyes biztosítóknál már hosszabb ideje elérhető volt az elektronikus életbiztosítás kötés, bizonyos nyilatkozatokat viszont még papír alapon kellett beküldeni. A koronavírus okozta járvány azonban itthon is felgyorsította a szerződéskötési folyamatok teljesen érintés- és papírmentesé, illetve digitálissá alakítását.
A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény által előírt ügyfél-átvilágításra a 45/2018. (XII. 17.) MNB rendelet által meghatározott feltételek szerint online is lehetőséget biztosíthatnak a társaságok. Több hazai biztosító élt is ezzel a lehetőséggel.
Az ügyfél-átvilágítás a rendelet előírásainak megfelelően kiépített és üzemeltetett, auditált, zárt és biztonságos hírközlő eszközön keresztül történhet. Ezen keresztül a szerződő és a biztosított személyazonosságának ellenőrzése is elvégezhető, továbbá a szükséges ügyfél jognyilatkozatok is megtehetők, személyes megjelenés nélkül.
A MABISZ tagbiztosítói közül az Aegon, az Allianz, a Generali, a Grawe, a Groupama, a K&H, a Magyar Posta Élet, a Metlife, az NN, a Signal Iduna, az Union és az Uniqa rendelkeznek nyugdíjbiztosítási termékkel, melyek közül több társaságnál már online is meg lehet kötni a szerződéseket. Az alábbiakban ismertetjük az egyes társaságok gyakorlatát korábbi hírközléseik, illetve a Biztosítási Szemlének megküldött válaszaik alapján.
Az Aegon Biztosítónál számos vagyonbiztosítási terméket, illetve hagyományos (nem befektetési egységekhez kötött) nyugdíjbiztosítást már 2015 óta meg lehet kötni online. A járványt követően vezették be a dokumentumok ügyfélkapun keresztüli hitelesítését. Terveik szerint hamarosan még több élet- és nyugdíjbiztosítás esetén lehetővé teszik a tisztán online kötést.
Az Allianz Biztosító az életbiztosítások szerződéskötési folyamatait teljes mértékben digitálissá – azaz érintés és papírmentessé – tette. A kötelező ügyfél-átvilágítást a társaság megbízott partnere, a TechTeamer Kft. végzi el a jogszabályokban auditált rendszerein keresztül.
A megtakarítási célú életbiztosítások esetében a Generali Biztosítónál is papírmentessé vált a termékek értékesítési folyamata. A kötelező átvilágítást, továbbá az ügyfélkapuval rendelkező ügyfelek az aláírást is teljes mértékben online, személyes jelenlét nélkül végezhetik el. A szerződők az első kötvényt papír alapon, jellemzően postai úton kapják meg.
A GRAWE Életbiztosító Zrt-nél az életbiztosítási szerződések kötése jelenleg még papír alapon működik. A Groupama Biztosítónál teljesen online, papírmentes kötésre szintén nincs lehetőség élet- és nyugdíjbiztosítások esetében.
A szerződéskötés a K&H Biztosítónál jelenleg egyik szolgáltatás során sem teljesen online, ugyanakkor személyes vagy telefonos ügyintézés segítségével, papírmentesen, elektronikusan is biztosított. A közelmúltban bevezetett telefonos értékesítési folyamataiknak köszönhetően a K&H családi életbiztosítás tanácsadó közreműködésével, papírmentesen is köthető nem csak a személyes, hanem a telefonos ügyintézés során is. Továbbá a K&H rendszeres díjas nyugdíjbiztosítás 2-t és a K&H hozamhalmozó 2 megtakarítási életbiztosítást is környezetbarát módon, elektronikusan köthetik meg az ügyfelek telefonon keresztül. „Folyamatosan arra törekszünk, hogy a lehető legkényelmesebb, leginnovatívabb, és leggyorsabb szolgáltatásokat kínáljuk ügyfeleinknek, így célunk, hogy ősztől az említett két életbiztosítási termék szerződéskötése a személyes ügyintézés során is papírmentessé váljon.” – közölte megkeresésünkre a K&H Biztosító.
A Magyar Posta Életbiztosítónál online életbiztosítás értékesítés jelenleg nem elérhető, életbiztosításaikat a postán lehet megkötni. A postai értékesítési folyamatban - amire egyébként egységes online biztosítás értékesítési rendszert alakítottak ki mind a 2500 postán - igyekeznek minimalizálni a papírhasználatot a szerződéskötések esetében.
Jelenleg a MetLife Europe d.a.c Magyarországi Fióktelepénél még nincs lehetőség teljesen online élet-, illetve nyugdíjbiztosítást kötni, „ugyanakkor ennek bevezetése folyamatban van, így remélhetőleg a közeljövőben online kötési lehetőséget is tudunk biztosítani ügyfeleinek számára. Középtávon úgy ítéljük meg, hogy új ügyfél, új szerződés esetén domináns marad a személyes értékesítés, de annak adminisztrációs folyamatai terveink szerint online- és papírmentes lesz.” – közölte a biztosító.
A társaság a tavalyi évben indított egy olyan projektet, melynek célkitűzése, hogy a biztosítás megkötésének folyamata során teljesen elhagyhatóak legyenek a papír alapú nyomtatványok, illetve ezzel összefüggésben elektronikus aláírásra is sor kerülhessen. Jelenleg a kötés folyamata során az ügyfél a tanácsadó segítségével kiválasztja az igényeinek legmegfelelőbb terméket, kitöltik a papír alapú vagy elektronikus nyomtatványokat, és másolatot készítenek az ügyfél személy azonosító okmányairól, amelyeket az ajánlati csomaghoz mellékelnek, valamint a dokumentumokat aláírásaikkal látják el. Az egyszerűsített átvilágítás alá tartozó kötés esetén postai úton, míg normál és fokozott átvilágítás esetén postai úton, mobil alkalmazáson keresztül, vagy a MyMetLife ügyfélportálon keresztül juttatják el a biztosítóhoz és amennyiben mindent rendben találnak, kötvényesítik az ajánlatot.
Az NN Biztosítónál már képesek 100%-ban digitálisan értékesíteni a jogszabályi kötelezettségek alapján korábban újból azonosított ügyfeleinknek, korábbi nyilatkozataik alapján, azonban hamarosan élesedik ez a rendszer leendő ügyfeleink számára is. Emellett zajlik a személyes ügyfélazonosítást kiváltó videóazonosítási rendszer véglegesítése is.
A Signal Iduna Biztosítónál az életbiztosításoknál a digitális szerződéskötési folyamatot már két évvel ezelőtt bevezették, de egyetlen ügyfélnyilatkozatot mostanáig papíron kellett aláírni. Idén áprilisban az elsők között jelentek meg a piacon a hang- és videó alapú ügyfél-azonosítási rendszerükkel a teljes körű átvilágítást igénylő, nagyobb összegű unit-linked élet- és nyugdíjbiztosítások területén is. A digitális aláírás ügyfélkapun történő hitelesítéssel már a legtöbb nem-életbiztosítási és kockázati életbiztosítási termékük esetében elérhető, ahol elegendő az úgynevezett egyszerűsített átvilágítás. Feltétele, hogy az ügyfél rendelkezzen ügyfélkapu regisztrációval.
Az Union Biztosítónál szintén videós alkalmazást vezettek be az ügyfél-átvilágításra, a kötvényesítéshez elengedhetetlen dokumentumokat pedig elektronikus formában, hitelesítve, elektronikus aláírással is befogadják.
Az Uniqa Biztosítónál a koronavírus járvány okozta rendkívüli helyzetben, amikor a személyes ügyfélazonosítás nem volt megoldható, megfelelő utólagos kontrollokkal elfogadták az elektronikus ügyfélazonosítást. A szükséges nyilatkozatokat az Ügyfélkapu elektronikus rendszer általi hitelesítéssel fogadhatta el az ügyfél.