Az Európai Unió 25 tagállamának előzetes adatai szerint a közúti halálesetek száma átlagosan 36% -kal csökkent 2020 áprilisában, összehasonlítva a megelőző három év azonos hónapjának átlagával – derül ki a Európai Unió Közlekedésbiztonsági Tanácsának új jelentéséből.
A közúti halálesetek számának legnagyobb mértékű csökkenését Olaszországban (84%) regisztrálták, amit majd Belgium, Spanyolország, Franciaország és Görögország követnek 59%-ot meghaladó csökkenéssel.
Nem mindenütt volt azonban ez a tendencia megfigyelhető. Svédországban, Dániában és Hollandiában a közúti halálesetek április hónapban hasonlóak, vagy még magasabbak voltak, mint az előző években. Svédország esetében ezt magyarázhatja, hogy ott jóval kevésbé szigorú intézkedéseket vezettek be a járványra reagálva.
A jelentésből az is kiderül, hogy a halálesetek száma nem ugyanolyan mértékben csökkent, mint a forgalom. Az okok feltárásához további kutatásokra van szükség, azonban a vélhetően a gyorshajtás, a kiszolgáltatott úthasználók nagyobb száma, valamint a rendészeti intézkedések számának változásai mind szerepet játszhatnak ebben.
Bár összehasonlító adatok nem állnak rendelkezésre a gyorshajtás vonatkozásában, azonban több mint tíz országból összegyűjtött jelentések és bizonyítékok arra utalnak, hogy a gyorshajtás lehet a fő tényezője az ütközések fokozott súlyosságának, így a nagyobb halálozási kockázatnak. Dániában, Franciaországban, Észtországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban is jelentősen nőtt az előző év hasonló időszakához képest a gyorshajtási szabálysértések.
Hollandiában most jelentettek először kerékpárosok közötti frontális ütközéseket, ami azt jelzi, hogy a kerékpárutak túlságosan szűkek a megváltozott használathoz. Csehországban 86%-kal emelkedett a kerékpárosok haláleseteinek száma.
Járműtípusok szerinti adatok a legtöbb országban még nem
állnak rendelkezésre, Spanyolországban azonban a nehézgépjármű-vezetők körében
a halálesetek száma jelentősen megnőtt. Ennek teljes oka még nem ismert.
Elemezni kell az EU-ban a kijárási korlátozások idején fokozott nyomás alatt
hosszabb ideig dolgozó járművezetők kérdését. Számos ország felfüggesztette például
bizonyos ágazatokban a hivatásos járművezetők vezetési és pihenőidejére
vonatkozó uniós szabályokat a lezárások során.
A járvány miatti korlátozások óriási zavarokat okoztak az európai mobilitásban.
Pozitív változások is történtek, mint például a sétáló és kerékpározó emberek
számának emelkedése, valamint a pop-up kerékpárutak és az szigorúbb
sebességkorlátozások megjelenése. Ugyanakkor nagy kockázatot jelent, hogy az
emberek kerülik a tömegközlekedést, és a városi területeken egyre inkább prioritást
élvez az autóhasználat. Az Európai Unió Közlekedésbiztonsági Tanácsa szerint, ha
a kormányok, a nagyvárosok nem alkalmazkodnak ezekhez a változásokhoz,
hamarosan visszájára fordulhat az áprilisi eredmény a közúti halálesetek számát
tekintve. Kiemelten fontosnak tartja a szervezet a gyalogláshoz,
kerékpározáshoz szükséges infrastruktúra fejlesztését.