Még kevés munkáltató nyújt magán egészségbiztosítást
2014.01.13
A cafeteria rendszert mûködtetõ vállalatok többségénél januárban dönthetnek a munkavállalók arról, hogy milyen béren kívüli juttatásokat kívánnak igénybe venni. Az UNION Biztosító és a Sodexo közös piackutatásából kiderül, hogy fontos a cégvezetõk számára a gondoskodó munkáltatói kép kialakítása és megéri a munkavállalókkal törõdni. A dolgozói juttatások összeállítása során a munkáltatót elsõsorban a munkavégzés hatékonysága vezérli, és a megbecsült, motivált munkavállaló jelenti számára a hatékony munkaerõt. Ma még kevesen kínálják munkáltatói juttatásként a magán egészségbiztosítást, pedig munkavállalói oldalról kereslet lenne rá. Az UNION kutatása szerint ugyanis 67 százalék választaná cafeteria csomagján belül a szolgáltatást, amennyiben azt a munkáltató juttatásként nyújtja a dolgozó számára.

A legtöbb cégnél januárban aktuális a munkáltatói juttatási rendszer felülvizsgálata. Az UNION Biztosító és a Sodexo Juttatások és Ösztönzõ Szolgáltatások divíziója 2013 októberében vállalati HR vezetõket kérdezett meg azzal a céllal, hogy feltérképezze a hazai munkáltatói szektor gondoskodási attitûdjeit. A gondoskodásnak ugyanis fontos szerepe van a munkavállalók megtartásában, mivel az új munkaerõ megtalálása és betanítása költségigényes folyamat. A munkahelyi elégedettséget bizonyos cégek mérik is, éves rendszerességgel elégedettségi felméréseket végeznek a témában. A kutatásban a munkáltatói kosár elemei között említették a vállalati HR vezetõk a csoportos élet- balesetbiztosításokat, a megfelelõ munkakörülményeket, az érdekes munkakört, a nyitott munkahelyi kapcsolatokat, a közösségi programokat, a szociális odafigyelést, segítõkészséget, a vásárlási kedvezményeket, a karrierprogramokat, a vállalati részvénycsomagokat és egyéb juttatásokat.

„A gondoskodó, támogató munkáltatói image kialakítása egyre fontosabb szempont a magyar cégek számára. Egyre nagyobb szükség van a hatékony munkaerõre és ennek kapcsán egyre több vezetõ ismeri fel a dolgozói juttatások elõnyét. A fizetésen felüli juttatási csomag kézzelfogható módon járul hozzá a motiváció növeléséhez, a nagyobb dolgozói elégedettséghez, elkötelezettséghez.”– nyilatkozta Bessenyey Bálint, a Sodexo Juttatások és Ösztönzõ Szolgáltatások ügyvezetõ igazgatója. A felmérés szerint a vállalatok vezetõségét nagyon is racionális szempontok vezérlik, amikor a juttatási kosár összeállításáról döntenek.

A gondoskodó munkáltató preferenciái

A kutatás szerint a vállalatok évrõl-évre egyre több, új szolgáltatással bõvítik juttatási rendszerüket. A legfontosabb vezérlõelv, hogy a kínált juttatás által a munkavégzés hatékonyabb legyen, nemzetközi cégeknél pedig globális irányelvek is befolyásolják a döntést. Mindemellett a vállalati vezetõk három elvárást fogalmaztak meg általánosan a juttatási csomaggal szemben: eszerint a rendszer legyen sokelemû, mindenki egyenlõ eséllyel vehesse igénybe és valódi munkavállalói szükségletet fedjen le.

Feltûnõ, hogy a munkáltatók szerint a dolgozók számára még mindig fontos szempont, hogy minél nagyobb arányban készpénznek megfeleltethetõ legyen a juttatás, azaz hozzájáruljon a dolgozók mindennapi életvitelének költségeihez. Alapvetõ szempontok között van a juttatások adózási háttere, és a törvényi szabályozás stabilitása is, mivel kiválasztásuk esetén hosszabb távú elkötelezõdésrõl van szó.

Egészségügyi jellegû juttatások munkáltatói és munkavállalói szemmel

A munkáltató számára fontos a dolgozó egészsége, és a gyors felépülése. Béren kívüli juttatásként a munkavállalók 23 százaléka részesül valamilyen egészség-jellegû kifizetésben cégétõl. Ezek a juttatások a cégek cafeteria keretében jellemzõen nem elsõdleges helyen szerepelnek, egyelõre csak a nagyobb cégek esetében figyelhetõ meg, hogy úgymond alanyi jogon biztosítanak munkavállalóik számára magán egészségbiztosítást, vagy egészségpénztári szolgáltatást. Pedig az igény munkavállalói oldalról meglenne rá: a munkavállalók 94%-a kihasználná az egészségbiztosítást, ha munkáltatójuk alanyi jogon kötne rájuk ilyet, derül ki a Sodexo egy korábbi felmérésébõl. Annak oka, hogy még kevesen kínálják juttatásként az egészségbiztosítást a mélyinterjúk szerint alapvetõen abban keresendõ, hogy az információk hiányosak ezen a téren, és a hazai lakosságnak még mindig van mit fejlõdnie öngondoskodás és egészségtudatosság terén. Pedig a mihamarabbi gyógyulás a munkavállaló és a munkáltató közös érdeke.

Igény lenne a munkavállalói oldalról is

A munkáltató számára a beteg dolgozó nem hatékony munkaerõ, és a dolgozó sem szeret hosszan betegállományban lenni. A beteg munkavállaló egészségbiztosítással a zsebében könnyebben fordul orvoshoz, mivel tudja, hogy gyorsan megfelelõ orvosi ellátáshoz jut, és a gyógyulásra szánt idõ optimálisra lerövidül.

Az UNION egy korábbi kutatása is alátámasztotta, hogy kereslet lenne magán egészségbiztosításra, hiszen a megkérdezettek több mint egyharmadát egyértelmûen érdekelte egy ilyen konstrukció.