Cyberbiztosítás: pont azokat nem érdekli, akiknek szüksége lenne rá
2014.01.31
Pont azok a vállalatok biztosítják magukat legkevésbbé, amelyek a leggyengébb cyber-védelemmel rendelkeznek – állítja a KPMG.

A négy legnagyobb könyvelési cég egyike az AIG biztosítóval, valamint Cameron McKenna és a Norton Rose jogi irodákkal közösen kínál ügyfeleinek jogi szolgáltatást adatok megsértése esetére. Jogi és igazságügyi szakértõk nyújtanak tanácsot többek között a biztonsági rések meghatározásában és kiküszöbölésében, vagy a szabályozó hatóságokkal történõ kapcsolattartásban és ügyintézésben.

A cyber-biztosítást kínáló AIG biztosító szerint az Egyesült Államokban már most is igen magas a kereslet a szolgáltatásuk iránt, és Európában is folyamatosan növekszik, különösen a tervezett uniós szabályozás miatt, amely akár az éves forgalom két százalékának megfelelõ bírságokat is maga után vonhat az adatok megsértésében érintett vállalatok esetében.

Az AIG szerint nem kell attól tartani, hogy a cyber-biztosítást választó cégek – éppen ezért, mert biztosítva vannak – nem fordítanak majd kellõ figyelmet belsõ adataik védelmére, sõt, inkább igyekeznek majd felhívni az alkalmazottak figyelmét a számítógépes biztonságra, hiszen ezzel jelentõs befolyással lehetnek a biztosítás díjára.

A biztosítótársaság eddigi tapasztalatai szerint inkább azok a cégek választják a biztosítás plusz védelmét, amelyek egyébként is igyekeznek kiküszöbölni a számítógépes támadásokat. Az ebbõl a szempontból kevésbé érett cégek azonban nem igazán érdeklõdnek a biztosítás iránt.

A társaság ezt a számítógépes biztonsággal kapcsolatos tudatosság hiányával magyarázza a kisebb szervezeteknél, azonban ahogy ez a tudatosság növekszik, úgy fog berobbanni a piac is.

Hacsak nem válik kötelezõvé, mint a gépjármû-felelõsségbiztosítás – ami elég valószínûtlen – úgy ez a biztosítás sem fogja egymaga megoldani a problémákat. Mivel a díjak azon cégek esetében lesznek alacsonyabbak, akik maguk is megteszik a szükséges biztonsági intézkedéseket, a valóban nagy kockázatot futó cégek nem valószínû, hogy megvásárolják a drága biztosítási fedezetet. Ez a jövõben természetesen, az ügyfelek és a cégek tudatosságának növekedésével párhuzamosan meg fog változni.

Jelenleg azonban csak bizonyos területeken nyújt fedezetet a biztosítás: a szellemi tulajdont nehezebb biztosítani, mint a személyes adatok megsértését. Utóbbiak esetében ugyanis nagy mennyiségrõl, de viszonylag kis értékrõl van szó, elõbbieknél viszont nem rendelkeznek a biztosítók elég adattal a kockázatok és lehetséges károk megbecslésére.