Rejtett buktatók: drága és veszélyes lehet az autóhitel
2014.02.10
A most autóhitelben gondolkodók még elkerülhetik a feleslegesen drága finanszírozás terheit, szemben azokkal, akik a korábban rosszul megválasztott konstrukciók miatt mára súlyosan eladósodtak - mutat rá Magyarország egyik vezetõ gépjármûhitel-tanácsadója, az Autóhitel Alkusz Zrt.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezetõ államtitkár egy február eleji lakossági fórumon arról beszélt, hogy a kormánynak meg kell fontolnia a devizában eladósodott autóhitelesek megmentését is. De nemcsak a már eladósodott autóhitelesek vannak veszélyben, hanem azok is , akik most tervezik a hitelfelvételt, mivel a túlárazott, akár 30%-os kereskedõi jutalékot tartalmazó, drága és a fogyasztók számára elõnytelen konstrukciókkal találkoznak a piacon – állítja az Autóhitel Alkusz Zrt.

Orbán Imre, az autóhitel-specialista vállalat vezérigazgatója szerint ennek oka, hogy a hitelfelvevõk – a devizahitel-csapda nyilvánvaló tanulságai ellenére – továbbra sem fordítanak kellõ figyelmet a számukra legmegfelelõbb pénzügyi konstrukció kiválasztására és szakértõi segítség helyett, továbbra is az autókereskedésekben intézik autóhiteleiket.

„Rengeteg pénzt és utólagos kellemetlenséget lehet megspórolni azzal, ha elõször finanszírozást keresünk és csak utána autót” – mutat rá a szakértõ. A vezérigazgató szerint mindenképpen érdemes a hitelfelvétel elõtt alaposan tájékozódni, és leszámolni azokkal a megalapozatlan hiedelmekkel, amelyek súlyos tízezres különbségeket is jelenthetnek a havi törlesztõrészletekben.

Rejtett buktatók

Ahogyan Orbán Imre rámutatott az egyik legjellemzõbb közkeletû tévedés, hogy a devizahitelek még mindig olcsóbbak a forintfinanszírozásnál. „A jelenlegi alacsony forintkamatok mellett csak annak éri meg a devizaalapú finanszírozás, aki kimondottan az árfolyamváltozásra spekulál. Ugyanis a legtöbben nem veszik figyelembe a bankok deviza vételi és eladási árfolyamai között megjelenõ, átlagosan 4%-os különbséget” – magyarázta a szakember.

A vezérigazgató szerint ugyancsak jelentõs probléma, hogy az autóhitelek 85-90 százalékát értékesítõ autókereskedõknek egyáltalán nem áll érdekükben a vevõk részletes tájékoztatása. Az Autóhitel Alkusz Zrt. legutóbbi felmérésébõl kiderült: a kereskedõk döntõ többségénél még alapszintû tájékoztatás sincs a finanszírozási konstrukcióval kapcsolatban. „A kereskedõk legnagyobb része csupán egy bank ajánlatát kínálja, jellemzõen aztamelyik magasabb, akár 20-30%-os jutalékot kínál számukra”- magyarázza a szakértõ.

Azonban a bajba került autóhitelesek megmentésére minden bizonnyal volna igény, hiszen az múlt év utolsó negyedévében minimum 6616, azaz körülbelül havi 2200 autót vettek vissza véglegesen a magyar pénzintézetek, de 2009 januárjától számolva ez a szám meghaladja a 105 ezret is, derül ki a Lízingszövetség statisztikáiból. Ez ugyan némi csökkenés a negatív rekordot tartó havi közel 2400-es számot (éves szinten 28 636) produkáló 2010-hez képest, de még mindig nagyon messze van a válság és a svájci frank erõsödés által alig érintett utolsó idõszak, a 2007-es év átlagától; akkor átlagosan havi 816 autót vettek vissza.

„Az ügyfelek még mindig a nem kellõ gondossággal kiválasztott konstrukciók terheit nyögik, amelyek sok esetben az évek múlásával egyre nagyobbak lettek. Míg a 2007-2009 körüli szerzõdéseknél a svájci frank és az euró erõsödése és a magas közvetítõi jutalékok indítottak el a tömeges bedõlést, addig az újabbaknál a magas kamatok és a továbbra is brutális, akár 30%-ot is elérõ ügynöki jutalékok okoznak tömeges problémát” – foglalta össze Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója.

További súlyos problémákat okoz, hogy a visszavett autókon számos esetben a forgalmi értéket jócskán meghaladó tartozás maradt fent, miközben a havi törlesztõk nagysága pedig egy kisebb lakáséval vetekszik. A szakember eközben egy közkeletû félreértésre is felhívja a figyelmet, miszerint ha a hitelfelvevõ visszaszolgáltatja autóját a finanszírozónak, akkor megszabadul a hitel jelentette gondoktól.

„A rengeteg bedõlt hitelest ért hidegzuhanyként az a hír, hogy autójuk visszaadásával nem szûnik meg a probléma,hiszen az autó forgalmi értéke messze nem fedezi a hitel fennmaradó részét, így azt annak ellenére is tovább kell törleszteni, hogy az autót már elvitték” – mutat rá Orbán Imre.

A vezérigazgató szerint ezek miatt minden hitelfelvételben gondolkozónak érdemes a kockázatokat és a költségeket – szakértõi segítséggel – a lehetõ legnagyobb mértékben csökkenteni. Például célszerû alkusz bevonásával megversenyeztetni a bankokat, mert a cég legutóbbi felmérése kimutatta, hogy egy átlagos 2 millió forintos, 60 hónapos futamidejû autóhitelnél akár 20 ezer forintos különbség is lehet a havi törlesztõben, ami összességében több mint 1,2 millió forinttal drágítja meg a hitelt – figyelmeztet Orbán Imre.