Nem meglepõ módon a leggyakrabban az immár hagyományosnak számító eszközök: az autó zenelejátszója, illetve a mobiltelefon vonja el a leggyakrabban a sofõrök figyelmét a vezetéstõl. Az autósok csaknem fele nyilatkozott úgy, hogy a hifiberendezés kezelése vezetés közben már vonta el valaha a figyelmét (ötödük esetében ez rendszeres is), míg a kihangosító vagy headset nélküli mobiltelefonálást 22 százalékuk vallotta be (8 százaléknál ez rendszers szokásnak is számít).
Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy a GPS-készülék immár szorosan felzárkózott a mobiltelefon mögé. Az autósok 18 százaléka a címek beállítását is menet közben végzi el, ami az esetek többségében akár fél percre is elvonhatja a figyelmet a vezetéstõl. Ennél is veszélyesebb gyakorlat üzenetek olvasása vagy írása, ami az okostelefonok elterjedésével nem csupán sms, hanem hosszabb lélegzetû üzenetek írását is jelentheti e-malben vagy chaten (az autósok 12 százaléka esetében már elõfordult ilyen tevékenység a volán mögött).
Fontos tudni, hogy a KRESZ nem csupán a mobiltelefonálást tiltja vezetés közben, hanem minden olyan tevékenységet, amelyek a vezetéshez szükséges képességeket korlátozzák. A jogszabályi tiltás azonban önmagában nem hatékony, ha nem kíséri hatékony hatósági ellenõrzés. A megkérdezetteknek mindössze 4 százaléka állította, hogy valaha rendõr intézkedett vele szemben ilyen ok miatt. Visszatartó erõ lehet ugyanakkor az is, ha egy bekövetkezõ balesetnél a jármûvezetõ gondatlan magatartását súlyosító körülményként veszik figyelembe.
„Figyelmetlenségbõl bekövetkezõ balesetet legtöbbször utolérés, illetve sávelhagyás okoz – magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – Ezen kívül könnyen balesetveszélyes helyzetet teremt a sebesség jelentõs ingadozása, illetve az index használatának ilyenkor nagyon gyakori elmulasztása is. A legsúlyosabb következmény a személyi sérülés lehet, ám az egyszerû anyagi kárral járó helyzetek is súlyos problémát jelenthetnek, hiszen a saját autóban keletkezett kárt az autósok 80 százaléka saját zsebbõl kénytelen fizetni. A hazai személyautó-állomány ekkora hányadára ugyanis sem teljes körû cascót, sem a jármûvek ütközésekor térítõ törés, vagy minicascót sem kötnek tulajdonosaik.”
A figyelmetlenség további okai
A Genertel egy éve lezajlott felmérésébõl az is kiderült, hogy nem csupán az elektronikus eszközök használata vonja el a sofõrök figyelmét a vezetéstõl. Az akkori adatok szerint a válaszadók pillanatnyi figyelmetlenségét leggyakrabban a padlóra leesõ, vagy a kesztyûtartóban vagy a táskájukban lévõ tárgyak utáni kutatás (46%), illetve az étkezés (35%) okozza. Szintén igen gyakran okoz pillanatnyi figyelmetlenséget a veszekedés (14%) és a dohányzás (7%) is.