A Frost&Sullivan üzleti tanácsadó cég 2013-as jelentése szerint, a használat alapú biztosítást (UBI) választók száma várhatóan megduplázódik a következõ három évben mind Európában, mind Észak-Amerikában. Ez alapján 2020-ra Európában 24 millióra nõ az ilyen biztosítást választók száma, míg Észak-Amerikában 20 millió körül alakul majd.
Egy közösségi média kutató cég, a Pinnacle Actuarial Resources a használat alapú biztosításokkal kapcsolatban készített felmérést az Egyesült Államokban, amelybõl kiderül, hogy azoknak a fogyasztóknak, akik még nem rendelkeznek ilyen biztosítással, leginkább adatvédelmi aggoddalmaik vannak a termékkel kapcsolatban. Attól tartanak, hogy személyes adataikhoz, illetve a vezetési szokásaikat leíró valós idejû adatokhoz a biztosítókon kívül mások is hozzáférnek. A kutatócég szerint tehát elsõsorban az adatvédelmi kérdéseket kell tisztázni.
A felmérésben résztvevõk nagy része attól tart, hogy nem csak a biztosítók férnek hozzá a telematikai eszközökkel begyûjtött adataikhoz, hanem mások, például állami szervek is.
A kutatás szerint az ilyen biztosítási programban való részvétel végsõ kimenetelét sem értik, ismerik a fogyasztók, amit csak nehezít a biztosítási ágazattal szembeni bizonytalanság.
Mit tehetnek a biztosítsók a kételyek eloszlatásáért?
Az egyik legfontosabb természetesen az, hogy a biztosítók teljesítsék az ügyfelek felé vállalt ígéreteiket a használat alapú biztosításokkal kapcsolatban, így idõvel mindenképp változni fog az ügyfelek általános vélekedése a termékrõl.
Az oktatás legalább ilyen fontos feladat, amely nem merülhet ki annyiban, hogy a honlapon információkat közöl a társaság a termékkel kapcsolatban, abban reménykedve, hogy az ügyfelek majd maguktól megtalálják azt. A Pinnacle szerint ennél proaktívabbnak kell lenniük a biztosítóknak, egyedi és érdekes módon kell elérniük az ügyfeleket.
A fogyasztók ajánlásai, visszajelzései még többet segíthetnek. A közösségi oldalakon megosztott tapasztalatok nagyon fontosak, hiszen ma már az ügyfelek nagy része ezeken a csatornákon keresztül szerez információkat vásárlás elõtt.
A biztosítóknak nem csak a termék specifikációiról kell tudniuk pontos üzeneteket megfogalmazniuk, de az adatvédelmi elemeket is pontosan meg kell tudniuk értetni ügyfeleikkel. A bizalom kérdése ennél sokkal nehezebb, amihez több idõ kell, de az ígéreteiket teljesítõ biztosítók esetében ez teljesülni tud – véli a tanácsadó cég.
Attól félnek, drágább lesz a biztosításuk
Az egyik legfõbb félreértés a termékkel kapcsolatban, hogy az ügyfelek azt hiszik, a használat alapú biztosítás nyomán megdrágulhat biztosításuk.
A felmérés során természetesen olyan ügyfeleket is megkérdeztek, akik már rendelkeznek ilyen biztosítási szerzõdéssel. Az esetükben azt figyelték meg, hogy bár a vezetési szokásaik monitorozása nyomán nem emelkedett a biztosítási díjuk, azonban egyéb tényezõk miatt nõtt. Sok esetben ez a két esemény (díjemelkedés és UBI használat megkezdése) egybeesett.
A biztosítóknak tehát azt kell kitalálniuk, hogy miként lehet az üzenetet jobban megfogalmazni, vagy egyszerûen azt a megoldást kell válaszatni, hogy az UBI-ra áttérõ ügyfelek tarifáit egy évig befagyasztják, amihez a használat alapú biztosítással járó kedvezmények nyomán egyértelmûen kirajzoldóik a biztosítási díjak csökkenése.