Módosításra szorulhatnak a légi biztosítási szabályok a drónok terjedése miatt
2014.04.09
Az Európai Bizottság a polgári célokra használt drónok (távirányítással vezetett légi jármû, RPAS) mûködtetését szabályozó új, szigorú elõírások bevezetésére tett javaslatot, melyek kiterjednek a biztonságra, a védelemre, az adatvédelemre, a biztosításra és a felelõsségre is.

A drónokat Európában egyre gyakrabban használják polgári és kereskedelmi célokra különbözõ ágazatokban - például Svédországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban –, a szabályozási keret azonban továbbra is összehangolatlan. Alapvetõ nemzeti biztonsági szabályok vonatkoznak rájuk, de e szabályok Unió-szerte eltérõek, és számos kulcsfontosságú óvintézkedést nem koherens módon szabályoznak.

Az Európai Bizottság közlekedésért felelõs alelnöke, Siim Kallas a következõképpen nyilatkozott: „A polgári célokra használt drónok felhasználhatók a közúti és a vasúti hidak sérüléseinek ellenõrzésére, természeti katasztrófák megfigyelésére, valamint a termények nagy pontossággal való permetezésére. A drónok rendkívül sokfélék és különbözõ méretûek lehetnek. A jövõben akár könyveket is szállíthatnak a kedvenc internetes áruházunkból.”

A polgári célokra használt drónoknál alkalmazott technológia egyre kiforrottabb, és lehetõséget biztosít a növekedés és a munkahelyteremtés számára. Bizonyos becslések szerint a polgári célokra használt drónok az elkövetkezõ 10 évben a légi közlekedési piac 10%-ának megfelelõ bevételt fognak termelni. Ez évi 15 milliárd eurót jelent.

Az új elõírások által lefedett területek

Szigorú, európai szintû szabályok bevezetése a biztonsági engedélyekre. Az Unió légi közlekedési politikájának a biztonság az elsõdleges prioritása. Az uniós elõírások azon az elven fognak alapulni, hogy a polgári célokra használt drónoknak ugyanolyan biztonságosnak kell lenniük, mint a pilóta által irányított repülésnek. Az EASA, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség ezért megkezdi a távirányítással vezetett légi jármûvekre vonatkozó uniós szintû elõírások kidolgozását.

Szigorú ellenõrzések a biztonság érdekben. A távirányítással vezetett légi jármûvekkel gyûjtött adatoknak meg kell felelniük a vonatkozó adatvédelmi szabályoknak, az adatvédelmi hatóságoknak pedig a jövõben nyomon kell követniük az ily módon gyûjtött személyes adatok kezelését és feldolgozását. A Bizottság fel fogja mérni, hogy hogyan biztosítható az adatvédelmi szabályok teljes körû alkalmazása a távirányítással vezetett légi jármûvekre, és módosításokra vagy konkrét útmutatásokra vonatkozó javaslatot fog tenni.

Szigorú adatvédelmi ellenõrzések. A polgári célokra használt drónok – a többi légi jármûhöz hasonlóan – jogszerûtlen használat és biztonsági fenyegetések tárgyává válhatnak. Az EASA – különösen az információáramlás védelme érdekében – megkezdi a szükséges biztonsági követelmények kidolgozását, majd javaslatot tesz a nemzeti hatóságok által végrehajtandó, minden érintett szereplõre (pl. a légiforgalmi szolgáltatóra, az üzemeltetõre, a távközlési szolgáltatóra) vonatkozó konkrét jogi kötelezettségekre.

Egyértelmû felelõsségi és biztosítási keret. A jelenlegi felelõsségbiztosítási rendszert elsõsorban a pilóta által vezetett légi jármûvekre hozták létre, ahol a tömeg (500 kg-tól indulva) határozza meg a biztosítás legalacsonyabb összegét. A Bizottság meg fogja vizsgálni, hogy a távirányítással vezetett légi jármûvek sajátosságainak figyelembe vétele érdekében milyen mértékben szükséges módosítani a jelenlegi szabályokat.

A kutatás-fejlesztési tevékenységek egyszerûsítése és az új iparág támogatása. A Bizottság egyszerûsíteni fogja a K+F tevékenységeket, különösen a SESAR (Egységes európai égbolt) közös vállalkozás által kezelt alapok vonatkozásában, hogy biztosítsa az ígéretes technológiák lehetõ legrövidebb átfutási idejét. Az ágazat kkv-i és induló vállalkozásai iparági támogatást kapnak a megfelelõ technológiák kifejlesztésére.