Változó fogyasztói igények: a biztosítóknak is fel kell venniük a versenyt
2014.04.29
Az ár-összehasonlítások, értékelések és vélemények a fogyasztók szemében ma már „old schoolnak” számítanak a Forrester Research kutatása szerint. A digitális eszközökkel felfegyverkezett fogyasztók ma már számos olyan szerepet betöltenek, melyeket korábban biztosítók töltöttek be.

A globális kutató és tanácsadó cég szerint a biztosítási iparág lemaradást mutat más iparágakhoz képest a fogyasztóknak kínált digitális élmény tekintetében, amelyre nem csak, hogy számítanak, de hamarosan elvárnak a fogyasztók – derül ki az Észak-Amerikai biztosítási piacot vizsgáló felmérésbõl.

A biztosítók üzletét fenyegetik az autógyártók, közüzemi vállalatok, telekommunikációs cégek, az érzékelõket és hordozható/hordható technológiát gyártó cégek, melyek ma már egy sor fogyasztói adathoz nyújtanak hozzáférést, és csak idõ kérdése, hogy versenyképes terméket és szolgáltatást is nyújtsanak – állítja a Forrester. A fogyasztókét folyó versenyben a biztosítók csak akkor lesznek képesek lépést tartani, ha a megfelelõ digitális fejlesztéseket elvégzik.

A digitális eszközökkel felfegyverkezett fogyasztók ma már egy sor olyan funkciót képesek ellátni, amely korábban a biztosítók szerepe volt. A online kárbejelentést lehetõvé tevõ mobil applikációk segítségével például ma már maguk az ügyfelek is képesek fotóval dokumentálni a balesetet, így nincs szükség arra, hogy a biztosító embere vizsgálja meg az autót. Akadnak olyan mobil alkalmazások is, melyek segítségével videó chat formájában képes felvenni az ügyfél a biztosítójával, illetve a kárbecslõvel a kapcsolatot, amely szintén szükségtelenné teszi a biztosító részérõl a személyes megtekintést.

A Forrester hat olyan trendet azonosított jelentésében, amely a digitális biztosítók 2014-es évét meghatározza. Ezek közé tartoznak a bevétel és nyereség növekedés, az amerikai egészségügyi reform hatásai, digitális interakciót igénylõ fogyasztói igények, a szélsõséges idõjárás, és az idõsödõ amerikai társadalom.

A fogyasztók ma már többet várnak a digitális interakciótól, a biztosítókkal szembeni elvárásaikat pedig nem más biztosítókhoz képest határozzák meg, hanem az egyéb szolgáltatóknál, így a bankoknál, kereskedõknél, légitársaságoknál tapasztaltak alapján.

Ahhoz, hogy a biztosítók is képesek legyen lépést tartani a változó fogyasztói igényekkel, sõt egy lépéssel megelõzzék azokat, jóval nagyobb nyitottságra van szükség az innováció terén – állítja a Forrester – egy olyan megközelítésre, ahol az alkalmazottak, partnerek, ügyfelek ötletei is felhasználásra, beépítésre kerülnek. Az új ötletek gyorsabb és jobb kidolgozása érdekében a kutató cég azt tanácsolja a biztosítóknak, hogy hozzanak létre digitális laboratóriumokat, ahol olyan termékek és stratégiák kerülnek kidolgozásra, amelyek technológiai alapúak, és a piac legfontosabb problémáit és lehetõségeit érintik. Ezen kívül a biztosítóknak érdemes lenne olyan eseményeket, ötletversenyeket (hackathon) is szponzorálnia, amelyek középpontjában új, digitális alkalmazások fejlesztése áll.