A lakosság gazdasági várakozásokkal kapcsolatos általános hangulata 2008 óta elõször javult a Cetelem Körkép 2014 adatainak tanúsága szerint. A reprezentatív felmérés immár 15. éve vizsgálja az európaiak véleményét gazdasági közérzetükrõl és fogyasztási szokásaikról, és kiemelten foglalkozik az internet használatával és megítélésével is. Idén a kutatás fókuszában a hagyományos üzletek és az online lehetõségek viszonya, jövõje állt.
A reprezentatív felmérésben 12 országból csaknem 8000 európai vett részt. A kutatás eredményei alapján a tavalyi 33%-os aránnyal szemben idén már az emberek 40%-a tervezi, hogy növelni fogja fogyasztását. A vizsgált országok jelentõs részében érezhetõ a gazdasági konjunktúra, ami már ebben az évben ugrásszerû növekedést vetít elõre a fogyasztásban – állapították meg a Cetelem Körkép 2014 készítõi.
Az európai polgárok közül a német (6,3), a belga (5,6) és az angol (4,7) fogyasztók értékelték legpozitívabban országuk általános gazdasági helyzetét az 1-tõl 10-ig tartó skálán. A magyarok elszakadtak az évekig tartó mélypontról, és bár osztályzataik alacsonyak, a javuló tendencia egyértelmû: több mint 30 %-kal – 2,6-ról 3,4-re – növekedett a gazdasági állapot általános érzékelését jelzõ mutató.
A fogyasztók nem csak a gazdaság általános állapotát, hanem egyéni helyzetüket is jobbnak érzékelik. A magyarok például tízes skálán 4,2-re értékelték saját helyzetüket, míg tavaly ugyanez a szám csupán 3,6 volt. Összehasonlításképpen: Lengyelországban ez a mutató 4,4, Csehországban 4,8, Szlovákiában pedig 4,5 lett. Kelet-Európán várhatóan fogyasztási hullám fog átvonulni, hiszen ebben a régióban minden második válaszadó nyilatkozott úgy, hogy a korábbinál többet kíván vásárolni, míg Nyugaton háromból alig egy ember – hívják fel a figyelmet a Cetelem 2014-es Körképének készítõi.
„Nagyon jó hír a gazdasági szereplõk számára, hogy a magyarok 38%-a többet szeretne költeni a következõ 12 hónapban. Ennek hosszabb távon az emberek közérzetén kívül a munkaerõ piacra, az adóbevételekre, azaz a teljes nemzetgazdaságra pozitív hatása lesz” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója. Hozzátette: „a magyarok - az új autó vásárlásának kivételével - az összes vizsgált termék- és szolgáltatás kategóriában növelnék a fogyasztásukat. Leginkább utazásra, szabadidõs elfoglaltságokra, valamint lakásfelújításra és háztartási gépek vásárlására terveznek költeni.”
Az internet mindent megváltoztatott, és mégsem
A Cetelem Körkép 2014. évi kutatása vizsgálta a hagyományos üzletek és az internet viszonyát is. Az eredmények azt mutatják, hogy korántsem vált valóra az a félelem, hogy az internet, az e-kereskedelem térnyerésével a hagyományos boltok eltûnnek vagy raktárrá silányulnak.
Bár senki nem tud az internet ellen küzdeni, hiszen a világháló hatalmas embertömegeket ér el, gyors és olcsó, a Cetelem Körkép 2014 szerint erre nincs is szükség. A web ugyanis nem ellensége a hagyományos üzleteknek, hanem új lehetõségeket nyújt a vevõk magasabb színvonalú kiszolgálásában, modernizálja a vállalatok mûködését. Nem versenytárs tehát, hanem lehetõség.
A hagyományos üzletek továbbra is olyan elõnyökkel rendelkeznek, amikkel az internet nem: a valós vásárlói élmény nyújtásának képességével, az eladók személyes jelenlétével, gyors szakmai segítségével. Még az olyan internetes slágertermékek esetében is mint a hi-fi vagy az elektronikai cikkek, az európaiak 70%-a hagyományos boltban vásárolt utoljára. Árulkodó az is, hogy bár az e-kereskedelem tovább terjed, aránya még a legfejlettebb országokban – Japánban, az Egyesült Államokban – sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom 10%-át.
A kereskedõknek azonban alkalmazkodniuk kell ahhoz, hogy az internethez szokott vásárlók igényei megváltoztak. Bár az emberek többsége ma is a hagyományos üzletekben vásárol, egyre inkább terjed az a gyakorlat, hogy vásárlás elõtt a világháló segítségével ellenõrzik azok árát. 10-bõl 4 fogyasztó használt már ár-összehasonlító oldalt, miközben egy üzletben válogatott a termékek között, és további 32 % tartja ezt igen hasznos lehetõségnek.
A világháló nem csak az információszerzés, csatornájává vált, hanem véleményezõ fórumként is mûködik. Csaknem minden negyedik európai használta már okostelefonját, miközben egy hagyományos üzletben tartózkodott, hogy valamelyik közösségi hálón megkérdezze ismerõsei véleményét a kiszemelt termékrõl. Ugyanennyien – azaz 100-ból 25-en – nem tettek még ilyet, de nagyon hasznos ötletnek gondolják. A magyarok közül százból 45-en posztoltak már pozitív véleményt fogyasztói fórumokon.
„Az európai polgárok ugyanazt várják el a boltokban, amit az internet nyújt: széles, könnyen áttekinthetõ választékot és gyors kiszolgálást. A Cetelem Körkép adatai alapján a magyarok 60%-a többet járna vásárolni, ha módja volna sorbaállás nélkül, soron kívül átvenni az interneten megrendelt termékeket. A jövõ sikeres üzleteinek bizonyítaniuk kell modernségüket, és alkalmazkodniuk kell a fogyasztók digitális és mobiltelefon használati szokásaihoz.” – hívta fel a figyelmet Lukácsi Zoltán.