Gyermekbiztosítás: a szülõi felelõsségvállalás ideje egyre inkább kitolódik
2014.05.29
A gyermekrõl való gondoskodás elsõdleges szempontjai eltérõek a szülõk esetében: az anyák különös hangsúlyt fektetnek a gyermek fizikai és pszichikai komfortjára egy baleset után vagy betegség során, míg az apáknak a megfelelõ rehabilitáció lehetõségeinek megteremtése a kiemelt szempont – derül ki a MetLife Biztosító fókuszcsoportos kutatásából. Magyarországon a szülõi felelõsségvállalás idõtartama egyre inkább kitolódik, gyakran a gyermek egyetemista koráig tart, ezért egyre többen keresik az öngondoskodás azon formáját, amely ezekben az években porlasztja a lehetséges kockázatokat, és anyagi fedezetet teremt egy nem várt esemény bekövetkezése esetén.

A MetLife kutatásában részt vevõ szülõk számára a gyermek biztosítása elsõsorban a jövõjének biztosítását jelenti, ennek elsõdleges garanciája pedig maga a szülõ. Ezzel összefüggésben a megkérdezettek döntõ többsége olyan biztosítási lehetõség iránt érezne igényt, amelyben a gyermek, és a szülõ is biztosítási védelmet élvez, és a fedezet nem csak egy klasszikus balesetre, vagy betegségre vonatkozik, hanem komplex, asszisztencia szolgáltatásokkal kiegészített megoldást nyújt, ha a gyermekükkel történne valami. A felmérés szerint az igények ugyanakkor eltérõek lehetnek a gyermek életkorától függõen is.

A balesetbiztosítás például a gyermek korának elõre haladtával válik egyre fontosabbá. Egy 3 év alatti gyermek folyamatos, egész napos szülõi figyelmet és gondoskodást élvez, így esetében a kockázat is kisebb. Ezzel szemben az óvodás korú gyermekek esetén a szülõk már komolyan aggódnak a balesetek és a krónikus betegségek, akár a kórházba kerülés miatt is, miközben az iskolás gyermekeknél a balesetek gyakorisága miatt ez a félelem tovább nõ. Ezzel együtt jelentõsen felértékelõdik az ellátás színvonala és gyorsasága iránt támasztott igény is, amely alapján a válaszadók többsége a különbözõ asszisztencia szolgáltatások jelentõségét emelte ki.

Érdekes eltérés látszik a tekintetben is, hogy mit várnak a szülõk egy gyermekbiztosítási terméktõl. Az anyák különösen nagy hangsúlyt fektetnek a gyermek fizikai és pszichikai biztonságára, mivel általában õk vannak a gyermek mellett a gyógyulási folyamatban. Ennek megfelelõen õk az asszisztencia szolgáltatások alapján választanának biztosítást, míg az apák az alapszolgáltatásokat veszik figyelembe, és rájuk jobban hatnak a teljesítményhez kapcsolható (magántanár, rehabilitáció), vagy idõmegtakarítást eredményezõ (szakorvosi vizit vagy soron kívüli vizsgálatok) elemek.

Mindezek mellett a kutatásból kiderült az is, hogy manapság a szülõk már nem csak egyetemista korukig gondoskodnak gyermekeikrõl, hanem egyre gyakoribb, hogy még az azt követõ években is. Ez viszont egyre többeknek jelent olyan anyagi terhet, amelyet például egy nem várt esemény bekövetkeztekor alig, vagy egyáltalán nem tudnak tovább fedezni a családi költségvetésbõl.

Magyarországon az egyéni gyermek baleset- és betegségbiztosítási lehetõségekben még jelentõs a piaci potenciál, miközben az jól látszik, hogy a szülõknek fontos az ilyen típusú elõtakarékosság és védelem.

A MetLife Biztosító 2014. januárjában bevezetett Junior Care gyermekbiztosítási programja mindezen igényekre építve kínál teljes körû biztosítási megoldást. A termék komplexitása többek között abban rejlik, hogy egy szerzõdésen belül biztosítási védelmet nyújthat a gyermekre és a szülõre egyaránt, valamint váratlan balesetek vagy betegségek esetén az anyagi fedezeten túl egyedi asszisztencia szolgáltatásokkal segíti a gyermekek még gyorsabb felépülését.

Junior Care programunk olyan korosztály számára biztosít védelmet, amelynek különösen fontos, hogy már gyermekkorban megismerje a biztosítások fontosságát és tulajdonságait, a pénzügyi kultúra fejlesztése szellemében. A MetLife nem egyszerûen terméket indított, hanem küldetést valósít meg, fejtette ki Bartók János, a MetLife vezérigazgatója.

Hogyan is kell ezt elképzelnünk valós élethelyzetekben?

Elsõsorban gyakorló szülõknek például nagy biztonságot jelent, hogy egy váratlan baleset vagy betegség esetén, a hét minden napján 24 órán át hívható Call Center szolgáltatás révén azonnal orvosi segítséget, tanácsot tudnak kérni a gyermek állapotával és további teendõkkel kapcsolatban. A szükséges szakvizit megszervezésével idõ és energia takarítható meg a családok számára, a szülõk ezáltal több idõ fordíthatnak gyermekük tényleges ápolására. A gyermek teljes körû felépülését tovább erõsíti a nemzetközi másodlagos orvosi szakvélemény kérésének lehetõsége. Egy huzamosabb kórházi vagy otthoni ápolás esetére pedig magántanár segítheti a gyermeket, hogy a felépülését követõen zavartalanul folytathassa tanulmányait, elkerülve a lemaradást. Súlyosabb betegség vagy baleset esetén pedig pszichológusi konzultációval támogatja a gyermek fizikai állapota mellett, lelki felépülését is. További kiemelkedõ tulajdonsága, ha a baleset (csonttörés, égési sérülés vagy maradandó sérülést okozó baleset) a hivatalos tanítási szünet idõszakában következett be, a szolgáltatási összeg kétszerese kerül kifizetésre. Három kármentes év esetén pedig két havi díj jóváírásra kerül a gyûjtõszámlán.