Mi az a VEMOCO?
A VEMOCO egy B2B területen, elsõsorban flottamenedzserek által már évek óta sikerrel alkalmazott telematikus eszköz hétköznapi használatra szabott változata. A speciális szenzorokkal és GPS funkciókkal ellátott készülék a jármû ODB-II portjára csatlakozik, a fedélzeti számítógépbõl kinyert adatokat pedig a mindennapos vezetõi igényekre szabott formában, egy okostelefon- illetve egy online alkalmazás segítségével közvetíti a mindenkori sofõr felé. Az elérhetõ funkciók köre meglehetõsen széles, mindenekelõtt azonban a biztonságosabb és költséghatékonyabb vezetési élményt szolgálják a tudatosabb vezetés elõsegítésével.
Nem titok, hogy a VEMOCO egyes szolgáltatásai a legújabb modellek egy részében már elérhetõ, ezeket azonban csak egy viszonylag szûk réteg engedheti meg magának. A VEMOCO használatának egyetlen feltétele az ODB-II port megléte, mely az Uniós elõírásoknak megfelelõen szinte valamennyi 2001 után gyártott autóban megtalálható. A KSH 2013-as adatai szerint hazánkban mintegy 2,7 millió személyautó van forgalomban, melyek átlagéletkora 13 év. A potenciális célcsoport igen kiterjedtnek mondható, különös tekintettel arra, hogy számos gyártó már az EU direktíva életbe lépése elõtt bevezette modelljeiben az ODB-II rendszert.
Vezess jobban, fizess kevesebbet
A VEMOCO azonban nem elsõsorban az autók szerelmeseinek készült, hanem azoknak a hétköznapi sofõröknek, akik szeretnék vezetéshez kapcsolódó költségeiket a feltétlenül szükséges minimumon tartani. Ennek érdekében a rendszer igen kiterjedt költségoptimalizáló funkcionalitással rendelkezik, a percre kész mûszaki állapotról szóló információk mellett a tényleges üzemanyag-fogyasztásról is képet kap a felhasználó, sõt az ezeket károsan befolyásoló manõverekre is figyelmeztet. A vezetési teljesítmény naplózásával segít a sofõrnek tisztába jönnie jellemzõ hibáival, így azok elkerülésére már tudatosabban figyelni tud, éves szinten akár 10 százalékot is megtakarítva az üzemanyagon, nem beszélve a kíméletesebb használatból eredõ hosszabb élettartamról.
A jobb sofõrök azonban nem csak a mindennapos fenntartási költségeken spórolhatnak. A VEMOCO launch partnereként a Posta Biztosító Magyarországon elõször nyújt autó biztosítási konstrukciót a gépjármûvezetõ közlekedési viselkedésen alapuló díjszabással, exkluzívan a VEMOCO felhasználóinak. „Nagy fegyverténynek tartjuk, hogy idehaza elsõként tudunk megjelenni olyan szolgáltatással, mely nálunk fejlettebb piacokon is csak mostanában kezd elterjedni. A munkánkat jelentõsen megkönnyíti, hogy nem átlag-, hanem valós kockázaton alapuló díjakkal kalkulálhatunk, hiszen az ügyfél vezetési viselkedése határozza meg, hogy mekkora kedvezményt kap negyedévente a casco szerzõdése díjából.” – véli Pandurics Anett, a Posta Biztosító elnök- vezérigazgatója.
A VEMOCO-ban a biztosításközvetítõi piac meghatározó szereplõje, a Netrisk.hu is komoly lehetõséget lát. A partneri megállapodás értelmében a szolgáltatást a gyártó webshopján, a Posta Biztosítón és a netrisk.hu-n keresztül is megvásárolhatják az ügyfelek, utóbbi esetén a kedvezményes biztosítási konstrukcióval egy csomagban, de akár önállóan is. „A Netrisk újítói szerepköréhez kifejezetten illeszkedik a nyugaton már bizonyított és egyre inkább terjedõ biztosítási telematikai rendszerek hazai bevezetésének támogatása. Üzleti modellünk alapvetõen a fogyasztói tudatosságra épít, ennek fényében szinte magától értetõdõ, hogy ügyfélkörünknek egy olyan kézzelfogható eszközt kínáljunk, ami kifejezetten ezt segíti elõ. Örömünkre szolgál, hogy ennek az újszerû szolgáltatásnak a piaci bevezetésében kizárólagos külsõ partnerként mûködhetünk közre” – mondja Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója.
Hozzáadott érték a biztonság
Az ODB-II rendszerhez hasonlóan az Európai Unió újabb vezetésbiztonság növelését megcélzó direktívát léptet életbe pár éven belül. Az úgynevezett eCall rendszerek baleset esetén automatikusan riasztják az illetékes mentõszolgálatokat, továbbá a pontos GPS koordináták révén a helyszínre navigálják azokat. A VEMOCO-nak köszönhetõen nem kell új jármûvet vásárolnia annak, aki részesülni szeretne a szolgáltatás által nyújtott kiemelt biztonságból. A Magyar Autóklubbal együttmûködve a VEMOCO 24 órás ügyfélszolgálatot üzemeltet, mely nem pontosan a fenti elveket valósítja meg, ugyanakkor nem csak komolyabb balesetek, hanem akár kisebb, de a továbbhaladást meggátoló meghibásodások esetén is segítséget nyújt. „Sokkal hatékonyabban tudunk teljesíteni, hiszen minden esetben pontosan tudjuk a meghibásodás mibenlétét, tudjuk milyen szerszámot, pótalkatrészt kell az embereinknek magukkal vinniük.” – fogalmazta meg az együttmûködés elõnyeit Lovas Károly, a Magyar Autóklub fõtitkárhelyettese.
„A fejlesztés során elsõrendû szempont volt, hogy bárki által értelmezhetõ és kezelhetõ legyen valamennyi funkció, ezt pedig az alkalmazások megtervezésekor is fokozottan szem elõtt tartottuk. Lehet, hogy az egyes teljesítmény adatok pontos mibenlétével nincs mindenki tisztában, de azt akkor is egyértelmûen látni fogja, hogyan csökkentheti a fenntartási költségeket, illetve mit tehet az autó aktuális problémájának elhárításáért.” – véli Hegedüs Gábor, a VEMOCO Telematics Kft. partnere.
A VEMOCO nem titkolt célja, hogy a hazai bevezetést követõen Európa más országaiban is megjelenjen. Elõrehaladott tárgyalásokat folytatunk több potenciális partnerrel, az eddigi eredmények bíztatóak. Magyarországon nem zárkózunk el a további együttmûködésektõl sem, ugyanakkor eddig egyértelmûen a Posta Biztosítóban és a Magyar Autóklubban találtuk meg azt a szintû rugalmasságot és újító szándékot, amelyet partnereinktõl elvárunk.” – tette hozzá Gombár György, a VEMOCO Telematics Kft. ügyvezetõ igazgatója. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a hazai felhasználók az országhatárt átlépve csak korlátozott szolgáltatást vehetnének igénybe. Gyakorlatilag bármerre is járjanak Európában, biztonságukat a VEMOCO garantálja, ami a most kezdõdõ nyári szezonban talán még aktuálisabb, mint bármikor.