Megtakarítási kilátások: optimistább lett a lakosság
2014.06.23
A májusi romlás után az üzleti várakozások júniusban minimálisan javultak, a fogyasztói bizalmi index viszont tovább csökkent - derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. felmérésébõl, amelyet az Európai Unió támogatásával végzett.

Bár az üzleti szférán belül júniusban a kereskedelmi és az ipari várakozások romlottak, az építõipari és különösen a szolgáltató cégek optimistábbak lettek. A GKI-Erste konjunktúraindex -1,2 pontról -1,0 pontra és az üzleti bizalmi index 4,8 pontról 5,4 pontra emelkedett, a fogyasztói bizalmi index azonban mínusz 18,4 pontról mínusz 19,3 pontra csökkent.


Az ipari bizalmi index júniusban két hónapos csökkenés után az év eleji szintre csökkent. Romlott az elmúlt és a következõ idõszak termelésének és rendelésállományának - az exportrendeléseket is beleértve - a megítélése, a készleteké viszont javult. Az építõipari bizalmi index júniusban az áprilisi szintre emelkedett vissza, javult mind az elõzõ három hónap termelési színvonaláról, mind pedig a rendelésállományról alkotott vélemény.

A kereskedelemben az eladási pozíció és a készletek megítélése enyhén, míg a várható rendeléseké erõteljesen romlott. A szolgáltató cégek optimista kilátása viszont júniusban meghaladta eddigi idei csúcsát. Leginkább a várható forgalom megítélése lett kedvezõbb, de számottevõen javult az általános üzletmeneté is.

A foglalkoztatási szándék az iparban nem változott, az építõiparban és fõleg a szolgáltató cégek körében erõsödött, a kereskedelemben viszont jelentõsen romlott. A létszám bõvítését tervezõk aránya a kereskedelem kivételével minden ágazatban meghaladta a leépítésre számítókét. Erõsödött viszont a lakosság munkanélküliségtõl való félelme. A kereskedelmi cégek áremelési törekvése nem változott, a szolgáltatóké viszont erõsödött.

A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következõ egy évét rosszabbnak ítélte, mint májusban, miközben a következõ egy évben várható megtakarítási képességének megítélése jelentõsen javult. Ugyancsak kedvezõ irányban változott a lakosság véleménye a nagy értékû tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetõségérõl.