A járvány miatt gyerekek milliói maradtak le a közlekedésbiztonsági oktatásról
2021.05.12

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) jelentése szerint gyermekek Európa szerte kimaradtak a közlekedésbiztonsági oktatásból és tesztekből, melyek a biztonságos gyalogos és kerékpáros közlekedést hivatottak előmozdítani.

2020 márciusában a COVID-19 világjárványra válaszul a legtöbb európai kormány példátlan utazási és egyéb korlátozásokat vezetett be, beleértve a lakosság nagy részét érintő zárlatokat, valamint az óvodák és iskolák bezárását.

A LEARN! Flash jelentés szerint az iskolák távoktatásra való átállásával több országban is megfigyelhető volt, hogy az alapvető tantárgyak oktatására és felzárkóztatására összpontosítottak, ami azt eredményezte, hogy 2020-ban a korábbi évekhez képest jóval kevesebb gyermek részesült közlekedésbiztonsági oktatásban. Jellemzően a biztonságos kerékpáros és gyalogos vizsgákra nem került sor, emellett az új vagy átdolgozott tananyagok tesztelését és a meglévő tananyagok értékelését is el kellett halasztani.

A jelentésben megkérdezett számos oktatási szakértő azonban úgy találta, hogy a karantén ösztönzőleg hatott az innovációra az oktatási módszerek, eszközök és munkamódszerek terén, ami a jövőben jobb eredményekhez vezethet.

A példátlan helyzetre reagálva a közlekedésbiztonsággal és mobilitással kapcsolatos oktatási anyagokat sok helyen inkább digitalizálták, és aktívan népszerűsítették az iskolák, tanárok és szülők körében. Számos ország és szervezet hozott létre digitális platformokat, ahova összegyűjtötték és feltöltötték a tananyagokat. Néhány országban virtuálisan tartottak tanárképzéseket.

Ami a jövőt illeti, a megkérdezett szakértők többsége úgy vélte, hogy az oktatás digitalizálása a COVID után is folytatódni fog. Több szakértő azonban vegyes jövőt jósol, hiszen a legtöbb gyakorlati órát, például a kerékpáros oktatást nem lehet online megtartani.

A szakértők arra is figyelmeztettek, hogy a közlekedésbiztonsági oktatásnak úgy kell fejlődnie, hogy az tükrözze a mobilitás olyan változásait, amelyeket a járvány felgyorsított, mint például a gyaloglás és a kerékpározás előnyben részesítését.