Szakértõk vasárnap még arra figyelmeztettek, hogy egy esetleges kitörés komoly zavarokat okozhatna a légiközlekedésben, de a tágabb üzleti életre is veszélyt jelentene Európában. A legnagyobb földrengés a mostani aktivitás idején 5,7 magnitúdójú volt kedd hajnalban, Bardarbuga északi, északnyugati részén, 6 kilométer mélységben.
A Bardarbunga Izland negyedik legaktívabb vulkánja, de a térségben több másik aktív vulkán is található. Átlagosan ötévente tör ki egy Izlandon.
A potenciális fenyegetésre a Marsh azt tanácsolta a kockázatnak kitett vállalkozásoknak, hogy készüljenek fel a lehetséges anyagi károkra és az ellátási láncok fennakadására. A biztosítási brókercég szerint a vállalati kockázatkezelõknek érdemes átnézniük meglévõ biztosítási szerzõdéseiket, hogy megfelelõ fedezetet nyújt-e számukra, különösen, hogy a szerzõdések gyakran idõbeli és távolsági korlátokat szabnak a vulkánkitörésekkel, illetve azok fedezetével kapcsolatban.
A Marsh szerint érdemes lehet kiegészítõ biztosítást is kötni, elsõsorban az ellátási láncban jelentkezõ problémák fedezetére, melyek a nem csak a közvetlen, ingatlanban jelentkezõ vagyoni károkat térítik, de akár a beszállítókat érintõ károk miatt jelentkezõ bevételkieséseket is. Azt is tanácsolja a brókercég a vállalatoknak, hogy készüljenek fel kellõ tartalékkal az esetleges szállítási késések és árutárolási problémák esetére.
Miután könnyen elõfordulhat, hogy nem lehet majd árut szállítani az ügyfelek részére a hagyományos közlekedési eszközökön, ezért a kockázatkezelõknek alternatív útvonalakat kis érdemes kidolgozniuk, hogy piacra tudják juttatni termékeiket.
A repülés már most tiltott
A tûzhányó kitörése emberéleteket nem fenyeget, a térség lakatlan, és már a múlt héten lezárták a turisták elõl, amikor erõs földrengések rázták meg a tûzhányó környéket, jelezve a küszöbön álló kitörést.
A légi közlekedés számára ugyanakkor a legmagasabb szintû riasztást adták ki. Izland északkeleti és középsõ része felett megtiltották a repülést 5,5 ezer kilométeres magasság alatt. A repülési tilalmi övezetben található az Akureyri repülõtér.
A kitörés folyamatát nem kíséri hamu kilökõdése, márpedig a repülõgépek számára éppen a levegõbe kerülõ hamu jelenti az igazi veszélyt, mivel megrongálja a hajtómûveket. 2010-ben egy másik izlandi tûzhányóból, az Eyjafjallajokulból a levegõbe került szilárd részecskék miatt egyhetes káosz alakult ki az európai légi közlekedésben, több mint 100 ezer járatot kellett törölni.
A Bardarbunga vulkán nagyjából évszázadonként egyszer tör ki. Legutóbb 1910-ben volt rá példa.