2022-től az összes új uniós járműtípusnál megjelenik majd az automata sebességkorlát. Az ISA (Intelligent Speed Assistance – Intelligens Sebesség Asszisztens) a GPS jelével, illetve az autóba szerelt kamera segítségével állapítja majd meg, hogy az adott úton mennyi a sebességhatár, és azt kötelezően betartatja a sofőrrel.
Az EU tagállamai jóváhagyták az intelligens sebességtámogatás (ISA) műszaki szabványait, előkészítve ezzel a technológia bevezetését jövő évtől kezdve az Európai Unióban értékesített összes új járműtípusra. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) arra kéri a járműgyártókat, hogy lépjenek túl a jogszabályok minimális követelményein, hogy a technológiában rejlő hatalmas potenciál a biztonság növelésében kiteljesedhessen.
Jövő évtől az Európai Unió messze a legszigorúbb járműbiztonsági előírásokkal fog rendelkezni. Olyan rendszerek válnak kötelezővé, mint az automatikus vészfékezés (AEB), a forgalmi sáv tartását segítő rendszer (ELKS), az álmosság és figyelemelterelés felismerését segítő rendszer és az intelligens sebesség asszisztens (ISA). 2024-re minden, az EU-ban értékesített új autót fel kell szerelni ezen technológiákkal.
Noha az EU új járműbiztonsági törvényéről 2019-ben született végleges megállapodás, a különféle rendszerek részletes műszaki követelményei csak most véglegesednek, a csaknem egy évig tartó műszaki megbeszéléseket követően.
A hónap elején tartott megbeszélésen az EU-tagállamok képviselői informális jóváhagyásukat jelezték az ISA műszaki specifikációinak tervezetével kapcsolatban, amelyet hivatalosan júniusban fogadnak el. A törvény szerint minden ISA-rendszernek felülírhatónak kell lennie, és lehetővé kell tennie a sofőr számára, hogy az aktuális utazás idejére kikapcsolja a rendszert.
A leghatékonyabb és legismertebb rendszerek már 2015 óta elérhetőek, ezek csökkentik a motor teljesítményét a törvényes sebességhatár elérését követően. A vezető ugyanakkor felülírhatja a rendszert úgy, hogy tovább nyomja a gázpedált. Az ilyen módon beavatkozó rendszerek 20%-kal csökkenthetik a közúti haláleseteket.
Az ETSC szerint az erős ipari nyomás miatt az EU olyan rendszer felszerelését is lehetővé teszi, amelyre vonatkozóan nem áll rendelkezésre kutatás, és amely várhatóan sokkal kevésbé lesz hatékony. A legegyszerűbb megengedett rendszer hang alapú figyelmeztetést ad, miután a jármű túllépte a sebességhatárt, és legfeljebb öt másodpercig szól. Az ETSC kutatásokra hivatkozva azt állítja, hogy a hangos figyelmeztetések bosszantóak a járművezetők számára, ezért nagyobb valószínűséggel kapcsolják ki őket. A deaktivált rendszernek pedig nincs biztonsági előnye.
A szervezet bízik abban, hogy az autógyártók túllépik a minimális előírásokat, és teljes mértékben kihasználják a technológiában rejlő lehetőségeket, amely életeket ment, megakadályozza a súlyos sérüléseket, valamint üzemanyagot és károsanyag-kibocsátást takarít meg.