Az Európai Unióban 2020-tól az újonnan értékesített gépjármûvek 95 százaléka kilométerenként legfeljebb 95 gramm szén-dioxidot bocsáthat ki, 2021-tõl pedig már száz százalékuk meg kell, hogy feleljen ennek az elõírásnak. A küszöbérték az elkövetkezõ években még tovább csökkenne. Az autóipari vállalatok szerint ezt a követelményt csak olyan fejlesztésekkel lehet teljesíteni, amelyek túlságosan megemelnék az autók árát. Ezért azt a megoldást javasolnák, hogy a közúti közlekedés emissziós jogosítványok vásárlásával járuljon hozzá a fejlesztési költségekhez.
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete (VDA) szerint az egyik lehetséges megoldás a közlekedés bevonása lehetne az emissziós kereskedelembe. "Ha az Európai Bizottság nem talál jobb megoldást a gazdasági és környezetvédelmi érdekek egyensúlyba hozására, akkor azzal nemcsak az autóipar üzleti modelljét sodorja veszélybe, de az új autók árát is túlzott mértékben megemeli" - mutat rá a VDA.
Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója szerint az olajipart is be kellene vonni az emissziós kereskedelembe.
Ferdinand Dudenhöffer, Duisburg-Essen egyetem autóipari tanszékének professzora, az egyetem CAR autóipari kutatóintézetének a vezetõje meglepetésének adott hangot a VDA javaslatának hallatán. "Valami hasonlóról már évekkel ezelõtt szó volt, de akkor éppen a német autóipari vállalatok voltak azok, akik olyasmirõl, hogy emissziós kereskedelem, hallani sem akartak" - mondta a német dpa hírügynökségnek.
Szerinte a javaslat csak azt mutatja, hogy az autóipari vállalatoknak nem sikerült tejesíteniük kibocsátás-csökkentési terveiket. Az autókban alkalmazott egyre jobb környezetvédelmi technológia mellett is éppen a viszonylag nagyfogyasztású terepjárók értékesítése növekszik, az elektromos és hibrid jármûveké viszont Németországban nehézségekbe ütközik.