Az elektromos járművek (EV) piaca az utóbbi években virágzik. Ahogy az éghajlatváltozás és a fenntarthatóság egyre inkább a középpontba kerül, az EV-k értékesítése is megugrik. 2020-ban a globális EV-eladások 43%-kal, 3,2 millióra emelkedtek az EV-Volumes adatai alapján, annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány következtében az autók összértékesítése 16%-kal csökkent. De milyen lesz a járművek jövője?
Az elektromos járművek (EV) gyors terjedésével és az autonóm járművekbe történő beruházások növekedésével az egykor távolinak tűnő jövő hamarosan valósággá válhat. A BloombergNEF előrejelzése szerint 2040-re globális éves autóeladások több, mint felét az elektromos járművek teszik majd ki. Amerikai fogyasztói felmérések szerint háromból egy amerikai már a következő autóvásárlása során elektromos autót szeretne vásárolni. Ráadásul a versenyt már nem csak néhány szereplő, például a Tesla diktálja. Minden nagyobb autógyártó és számos Szilícium-völgyi nagyvállalat milliárdokat fektet a jövő járműveibe.
A jövőbarát autókba történő befektetések ma már mindennaposak - ahogy az új járművek megjelenése is -, ám az autógyártók sokáig hezitáltak az átállással kapcsolatban. Azonban a Tesla óriási növekedésével, amely mára az elektromos és autonóm járművek egyfajta szinonímája lett, a többi autógyártó számára is egyértelművé vált, hogy az átállás kifizetődő lehet. 2021 júniusában két 100%-ban elektromos autókat gyártó vállalat kerül fel a világ legmagasabban értékelt autógyártóinak tízes listájára: a Tesla és a kínai NIO. Ahogy az elektromos autógyárak értéke emelkedni kezdett, a hagyományos autógyártók is növelték az elektromos jármű-beruházásaikat.
2019-ben az autógyártók több százmilliárd dollárt fektettek be az elektromos járművekbe és akkumulátorokba, főleg Németországban és Kínában. 2021-ben az amerikai vállalatok is fokozták EV-beruházásaikat: a Ford bejelentette, 2025-ig megduplázza az elektromos járművekbe történő befektetését.
Az autonóm, mesterséges intelligenciával irányított járművekbe történő befektetések szintén áttörés előtt állnak. A General Motors többségi tulajdonában lévő Cruise és az Alphabethez tartozó Waymo vállalatok 2020-ban csak Kaliforniában több, mint 600 000 mérföldnyi önvezetési tesztet végeztek.
A következő öt évben az autonóm járművek piaca az előrejelzések szerint a 2019-es 53 milliárd dollárról 2026-ra 557 milliárd dollárra nő. Nem meglepő tehát, hogy az olyan vállalatok, mint a Toyota, az Amazon, a SoftBank, a Lyft és a Daimler is jelentős összegeket fektetnek a vezető nélküli járművekkel foglalkozó cégekbe.
Hol jelenhetnek meg először az autonóm járművek?
Az Egyesült Államokban és Európában a piac a környezetkímélés irányába tart. A fogyasztók nagy része a belső égésű motorokról az elektromos autókra vált, azonban sokan arra is törekednek, hogy egyáltalán ne legyen szükség járműre. Az Egyesült Államokban és Európában az autók száma akár csökkenhet is az előttünk álló évtizedben, ezzel ellentétben Kínában az autóállomány még erősen emelkedik. Az ország ugyanakkor vezető szerepet tölt be az elektromos autók bevezetésében, a Tesla még gyárat is épít Sanghajban. Kínában 2040-re a vezető nélküli járművek várhatóan az országban megtett összes km 66%-át teszik majd ki.
A KPMG 2020-as felmérése szerint a vezető nélküli járművekre Szingapúr áll a leginkább készen a jogszabályi környezetet és az útminőséget tekintve. Ez után jön Hollandia és Norvégia, ahol a vásárolt járművek több mint 56%-át már most is az elektromos járművek adják. Bár az elektromos és a vezető nélküli járművek teljes körű bevezetése országonként eltérő lesz, az biztos, hogy a jövő járművei a láthatáron vannak.