Piacfelügyelet: próbavásárlásokat is folytat az MNB
2014.11.07
Az elmúlt egy évben a fogyasztóvédelmi felügyelés módszerei sokat változtak. A jogalkalmazás területén megtörtént a biztosítók fogyasztóvédelmi felügyelõi rendszerének kialakítása, illetve a folyamatos felügyelés. Az átfogó vizsgálatokban fogyasztóvédelmi szakértõk kerültek bevonásra, az egyedi ügyek becsatornázásra kerültek a folyamatokban lévõ vizsgálatokba. A cél egy tájékozott, tudatos fogyasztó: ebben új elemként az MNB még komolyabb összehasonlító tevékenységet akar végezni – mondta Bethlendi András, az MNB fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért felelõs ügyvezetõ igazgatója a MABISZ szakmai konferenciáján.

A tisztességtelen piaci gyakorlatok feltárása érdekében próbavásárlásokat folytat a felügyelet, a rossz gyakorlatok kijavítása érdekében pedig magasabb bírságok kerültek kialakításra. Ami a közeljövõ céljait illeti, az MNB folyamatos piac- és termék-monitoringot kíván bevezetni, illetve a tisztességtelen szerzõdési feltételek kiszûrésért fog küzdeni – közölte Bethlendi.

A fogyasztók tájékoztatása terén Bethlendi szerint a Mabisz már jól áll, hiszen a TKM- és a kgfb-összehasonlító oldalakkal már elõrelépett az úton. A jövõben magatartási kódexek megalkotása felé szeretné mozdítani a jegybank a piaci szereplõket.

Az ügyvezetõ igazgató kiemelte, hogy az ágazat panaszkezelésében javulás figyelhetõ meg, vagyis a biztosítási szektorral kapcsolatos panaszok intézményeken belüli aránya csökken. A tájékoztatási problémák azonban növekednek.

A unit-linked biztosításokkal kapcsolatos vizsgálati fókuszpontok közé tartozik a megfelelõ igényfelmérés, ahol jelenleg nagyon heterogén a gyakorlat. A lakásbiztosítások és az egészségbiztosítások esetében a tájékoztatással akadnak fõként problémák.