A meteorológiai elõrejelzések szerint borús napok elé nézünk, kisebb esõ, havas esõ vagy akár havazás is várható a hétvége felé. A jövõ hét elején több csapadék eshet, délnyugaton és nyugaton eshet hó vagy havas esõ. Keményebb fagyokra itthon egyelõre nem kell számítani, az autók téli szezonra való felkészítését azonban nem érdemes halogatni: extrém havazás és fagyok nélkül is könnyen balesetveszélyes helyzetbe kerülhetünk.
A KSH adatai szerint 2013 utolsó negyedévében több mint 5400 személy sérült meg közlekedési balesetben. Tavaly október-novemberben a EuropAssistance csak Magyarországon belül több mint 2000 esetben segített ügyfeleinek. A szolgálat most összegyûjtött néhány praktikus és hasznos tanácsot, amelyek segítségével a vezetõk felkészülten várhatják a minuszokat.
Sokan csak az elsõ havazások után vagy egyáltalán nem cserélik le a nyári abroncsokat, illetve viszik szervizbe autójukat, pedig megváltozott körülmények már az õszi idõszakban is próbára teszik mind a jármûvet, mind a sofõrök vezetési tudását.
- Az egyik fõ szabály, hogy tartósan 7 Celsius-fok alatti hõmérséklet esetén téli gumira kell váltani, mivel ezeket úgy alakították ki, hogy a hideg útfelületeken is megfelelõ legyen a tapadásuk, így biztonságosabb közlekedést tegyenek lehetõvé. Tévhit, hogy a téli abroncsoknak fõként a havas utakon veszik hasznát a sofõrök.
- A szintén a Generali Csoporthoz tartozó Genertel tesztjei szerint a nyári abroncsok már õszi útviszonyok között is veszélyesek lehetnek, hiszen az összehasonlítás alapján az ilyen gumikkal futó autók fékútja 65 km/óra sebesség esetén is több mint négy méterrel hosszabb, mint téli gumis társaiké.
- Mindenképpen ajánlott az abroncsokat újonnan megvenni, illetve 4-5 évenként lecserélni azokat.
- A használt gumik vásárlásánál körültekintõen kell eljárni, hiszen sokszor nehéz megállapítani, megfelelõ-e az állapotuk, a rejtett hibák könnyen megbosszulhatják magukat.
- Nem helyes és balesetveszélyes az a gyakori megoldás, amikor a tulajdonosok egyszerre használnak nyári és téli gumikat az autójukon.
- Komolyabb havazás esetén javasolt a hólánc felszerelése is – egyes országokban, például a szomszédos Ausztriában kötelezõ a használat, amelyet a hatóságok ellenõriznek. A szabály ellen vétõ autósok komoly büntetésre számíthatnak.
- A gumiabroncsok cseréje ugyanakkor nem az egyetlen teendõ a tél közeledtével, az autók egyéb alkatrészeit is át kell vizsgálni, felkészíteni az évszakváltásra - különösen, ha nem fedett garázsban tartjuk a jármûvünket:
- Már az õszi hónapokban ajánlott a hûtõfolyadék dermedéspontjának mérése, illetve 2-3 évenként lecserélni a fagyálló hûtõfolyadékot.
- Ha az autóhoz elõírják, motorolajból is érdemes a téli, vagy a több fokozatú olajat használni, a gyári kezelési könyv utasításainak megfelelõen.
- Ablakmosó folyadékból is célszerû téli verziót használni, ha a hõmérséklet tartósan fagypont alá csökken. Így akár -15 Celsius- fokos hõmérsékleten sem kell a folyadék magfagyásától tartanunk.
- 5 Celsius-fok alatt érdemes diesel üzemû autók esetében téli diesel üzemanyagot tankolni.
- A fenti óvintézkedések mellett az esetleges meghibásodásokra vagy balesetekre is felkészülhetnek az autósok, például utasbiztosítással vagy autós assistance szolgáltatással.