Nem hibáznak az önjáró autók
2017.10.20
Legalábbis ezt állítja az Intel annak érdekében, hogy eloszlassa az ezzel kapcsolatos kételyeket és felgyorsítsa az önjáró autók megjelenését a hétköznapi forgalomban.

A világ legnagyobb chipgyártója egy sztenderd készletet tesz közzé, ami azokat az algoritmusokat és formulákat tartalmazza, melyek az önjáró autók viselkedését szabályoznák. Az Intel állítja, ezek alkalmazásával egyértelmûvé lehetne tenni a felelõsség kérdését akár balesetek esetén is. A cég természetesen nem azt állítja, hogy a sofõr nélküli autókkal ne történhetne baleset, csupán azt, hogy ezek egész biztosan nem az autó hibájából állnak elõ.

Az Intel-re, és az autonóm jármûvek még csak kibontakozó iparágának valamennyi szereplõjére nehéz küzdelem vár ami az elfogadtatást illeti. Habár egyre többen hajlanak arra, hogy lemondjanak a jövõben a vezetés élményérõl, az egészen biztos hogy abban a pillanatban, mikor egy önjáró autó egy baleset érintettje lesz, a legkevésbé sem lesz elnézõ a közvélemény. A legnagyobb kihívást az átmeneti idõszak kezelése jelenti, amíkor egyszerre lesznek az utakon a mindig ésszerûen, a szabályokat betartó, optimális haladást megcélzó automata autók és a teljesen kiszámíthatatlan emberi sofõrök. A most bejelentett sztenderdek éppen azt a célt szolgálják, hogy ebben az idõszakban is mérhetõvé váljon az önvezetõ autó "biztonságossága", illetve hogy minél jobban fel tudjon készülni a váratlan helyzetekre. 

Például, ha a robotautó parkoló autók sora mellett halad el, akkor az erre vonatkozó sztenderd határozná meg a maximális sebességet, ami mellett még meg tud állni, ha esetleg egy gyalogos lép ki elé az autók közül. Ha ebbe a képletbe egy agresszív emberi sofõr is bekerül, bevág a robotsofõr elé és balesetet okoz, akkor az adott sztenderd teljesen egyértelmûvé teszi a felelõsség kérdését is. Az Intel bevallottan azért forszírozza a kérdést, mert a jelenlegi adoptálási folyamat rettentõ lassú és az ultra-óvatós autók nem lesznek biztonságosabbak. Éppen ellenkezõleg, dugókat fognak okozni és nem tudnak szervesen illeszkedni az emberi sofõrök dominálta közlekedésbe.