Vizsgálatot indít az MNB a „karácsonyi” fogyasztási hiteleknél
2014.11.27
Számos, az MNB-hez érkezõ fogyasztói megkeresés azt mutatja, hogy nem csökken a hitelkártyákhoz és személyi kölcsönökhöz kötõdõ problémák száma. A jegybank ezért kampányt indít az év végi ünnepekhez kötõdõ körültekintõ fogyasztási hitelfelvételek támogatása érdekében.

A korábbi évek tapasztalatai szerint az év végi ünnepi kiadások fedezését sokan fogyasztási hitelek felvételével oldják meg, így november-decemberben megugrik az e hiteltípusok iránti érdeklõdés. A kereslet bõvülésével párhuzamosan a pénzügyi szervezetek fokozott hirdetési tevékenységbe kezdenek. Mindezek nyomán egy-egy használati tárgy, nem létfontosságú szolgáltatás megvásárlása akár évekig tartó eladósodással jár az adott hitelfelvevõk számára.

Az Magyar Nemzeti Bank (MNB) felhívja a figyelmet arra, hogy az ünnepek közeledtével, a „vásárlási kedv” fokozódásakor is nagyon fontos, hogy a fogyasztók kellõ körültekintéssel mérlegeljék anyagi lehetõségeiket, teherviselési képességüket. Amennyiben hitel felvétele mellett döntenek, legyenek tisztában a hiteltermék jellemzõivel, kockázataival, illetve az azzal járó törlesztési kötelezettségükkel is.

A MNB témavizsgálatot indított fogyasztási hitelt nyújtó pénzügyi szervezeteknél, illetve független közvetítõknél annak megállapítására, hogy az érintettek a fogyasztóknak szóló hirdetéseikben betartják-e a teljes hiteldíjmutató (THM) meghatározására, számítására és közzétételére vonatkozó jogszabályi elõírásokat. A jegybank vizsgálata során a piaci szereplõk fogyasztási hitelezésére vonatkozó 2014. november havi kereskedelmi kommunikációját tekinti át, egyebek közt a személyi kölcsönöknél, áruhiteleknél és a hitelkártyáknál.

Számos ügyfél a hitelkártyával igénybe vett kisebb hitel törlesztésének évekig tartó elhúzódását, s az eddigi visszafizetések ellenére sem csökkenõ összegû követelés miatt fordul kérelemmel az MNB-hez. Az MNB fogyasztóvédelmi vizsgálatai azt mutatják: egyes, kártyahitelre szakosodott pénzügyi szervezeteknél – a termékkel kapcsolatos agresszív értékesítési stratégiáknak is köszönhetõen – a fogyasztók nincsenek tisztában a hitelkártya felelõs használatával, azzal, hogy a kihasznált hitelkeret tárgyhónapot követõ türelmi idõszakon túli visszafizetése esetén magas a THM, vagyis a hitel után fizetendõ kamat, díj és költség összege. Alapvetõ elvárás, hogy a piaci szereplõk a szerzõdés megkötését megelõzõ tájékoztatás során felhívják a fogyasztók figyelmét a hitelkerettel kapcsolatos többletkockázatokra.

A fogyasztóknak problémát jelenthet az is, ha a velük korábban szerzõdött pénzügyi szervezettõl kérés nélkül új hitelkártya-keretet, olykor egyúttal gyorsan aktivizálható hitelkártyát is kapnak. Egyes hitelintézetek a már meglévõ kártyához vagy folyószámlához kapcsolódó hitelkeretet emelik fel automatikusan, az ügyfél elõzetes igénye nélkül. Mindezek miatt a fogyasztók a kockázatokat nem kellõen mérlegelve, adósságtörlesztõ képességükön felül vehetnek fel fogyasztási hiteleket.

Változatlan probléma, hogy egyes árubemutatóval egybekötött termékértékesítési akciók során a jelenlévõ pénzügyi közvetítõk a kockázatok megfelelõ felmérése nélkül kínálnak azonnali személyi kölcsönöket a kellõ megtakarítással nem rendelkezõ – gyakorta alacsony jövedelmû, kellõ pénzügyi ismerettel nem rendelkezõ – fogyasztóknak. Utóbbiak alapos megfontolás, a pénzügyi piacon elérhetõ hitelkínálat és a feltételek áttekintése nélkül, érzelmi alapon döntenek a hitelfelvételrõl, noha a törlesztõ részletek fizetése komoly megterhelést jelent számukra.