A digitális fejlődés eredményeként a nagy mennyiségű adatok kezelésével (big data), a dolgok internete (IoT) térnyerésével, a mesterséges intelligencia használatával hatékonyabbá, jövedelmezőbbé válhatnak a cégek, ám a magyar vállalkozások még kevésbé nyitottak ezekre az innovatív megoldásokra – derül ki a K&H innovációs indexéből. Nagy mennyiségű adat feldolgozása mindössze a cégek 18 százalékánál mindennapos, 71 százalékuknál hiányzik a palettáról. A sokoldalúan felhasználható mesterséges intelligencia lehetőségével csak a magyar vállalkozások kevesebb mint 10 százaléka él.
A magyar gazdaságban egyre nagyobb szerepet kapnak a különböző digitális fejlesztések, amelyek a cégek hatékonyságában és a jövedelmezőségük fokozásában, valamint a versenyképességük növelésében játszanak szerepet. Például a nagy mennyiségű adat feldolgozása, az IoT-megoldások, és a mesterséges intelligencia alkalmazása is segítheti a cégek fejlődését, ám Magyarországon még viszonylag kevesen élnek ezekkel a lehetőségekkel – derül ki a K&H innovációs indexéhez készült felméréséből, amelyet 360 cég megkérdezésével készítettek. A megkérdezettek a 300 millió forintot meghaladó árbevételű vállalkozások sorából kerültek ki, ők adtak válaszokat arra, hogy mennyire alkalmazzák az innovatív, digitális megoldásokat a cég fejlesztése érdekében.
Sokan nem is kérnek belőle
„A különböző forrásokból származó nagy mennyiségű adat feldolgozásával a megkérdezett cégek 10-20 százaléka foglalkozik, valamilyen mesterséges intelligencián alapuló alkalmazást 5-10 százalékuk használ. Az IoT-megoldásokat is leginkább a járműkövetéseknél használják, de az arány itt is mindössze 19 százalékos” – mutatott rá Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. Hozzátette: „A hiánypótló felmérést azért indította el a K&H-csoport, hogy rávilágítson az innovatív, digitális fejlesztések szükségességére. Erre nagy szükség van, hiszen az említett digitális megoldásokat a megkérdezett cégek többsége nemhogy nem használja, a jövőben sem tervezi azoknak a bevezetését a mindennapi cégműködésbe.”
Csak első látásra jó arány
A K&H összeállításából kiderül az is, hogy a digitális és informatikai fejlesztésekre, például szoftvervásárlásra, automatizációra a megkérdezett cégek az árbevételük 5 százalékát fordítják.
„Ez összességében nem is lenne rossz arány, ám az érték csupán néhány nagyobb volumenű fejlesztést végrehajtó cégnek köszönhető” – emelte ki Németh Balázs. A magyar vállalatok 28 százaléka nem költ a szóban forgó digitális és informatikai beruházásokra, 36 százalékuk az árbevétel 0-3 százalékos fordítják erre. A vállalkozások 26 százalékánál 3-10 százalékos eredmény született és a 10-ből 1 cégnél haladja meg a 10 százalékot a költés.