Példátlan változás elõtt állnak a biztosítók
2014.12.09
Kétszer annyi díjbevétel-növekedésre számíthatnak a digitálisan elkötelezett, agresszív innovációt folytató biztosítók, mint akik nem fordítanak kellõ figyelmet a technológiai változásokra – állítja felmérése alapján az Accenture, amely szerint a biztosítók példátlan változások elõtt állnak.

A biztosítási ágazat vezetõinek túlnyomó többsége ugyan felismerte, hogy jelentõs piaci változások elõtt állnak, azonban csak négybõl egy biztosító tervez valódi digitális átalakulást az üzleti folyamataiban. Az Accenture szerint ezek a társaságok kétszer akkora növekedésre (7,8%) számíthatnak, mint a digitálisan kevésbé agresszív versenyt folytató társaik (3,9%).

A digitális átalakítók és a digitális követõk közötti különbségek számos formában kimutathatóak. Például a biztosítóknak mindössze 25%-a tekinti az ügyfél-központúságot stratégiailag kritikus fontosságúnak, és csak 22%-a véli a felhõ-technológiákat üzletileg fontosnak. Másrész 84% elismeri, hogy a digitalizáció erõsen átalakítja a fogyasztói elvárásokat, tízbõl nyolc pedig úgy véli, hogy az új technológiák radikálisan átalakítják majd az iparágat.

Ezek a legfõbb megállapításai az Accenture új nemzetközi kutatásának, amely a digitális átalakulás kínálta lehetõségeket igyekszik felmérni a biztosítók körében. A felmérésben 140 nem-életbiztosítási felsõvezetõ vett részt, mintegy 21 országból, amelybõl számos érdekes iparági trendre derült fény.

A megkérdezett felsõvezetõk közel fele (43%) azt nyilatkozta, hogy cége innovatív induló vállalkozásokat szeretne megszerezni annak érdekében, hogy fokozzák a digitális felkészültségüket. A többség (59%) hasonló lépéseket vár versenytársai részérõl is. A felvásárlási célpontok közé tartoznak a telematikai cégek (47%), az ár-összehasonlító oldalak (43%) és az analitikai megoldásokat kínáló szolgáltatók (38%).

Ennél is több biztosító (72%) tartja a digitális piac szempontjából is kulcsfontosságúnak a disztribúciós-partnerségeket, beleértve a bankokkal (69%), az internetes cégekkel (44%) – mint a Google vagy a Facebook – és online aggregátorokkal (44%) kötött megállapodásokat.

Az Accenture szerint egyes biztosítók azért nem olyan agresszívek digitálisan, mert az ipar átalakulására inkább fenyegetésként, mint lehetõségként tekintenek. A válaszadók mindössze 29%-a számít arra, hogy ügyfélköre bõvülni fog az új digitális csatornák kiépítésének köszönhetõen. Tízbõl mintegy 4-en úgy vélik, a digitális piacok lefelé nyomják majd az árakat.

Mindezen aggályok ellenére az Accenture erõsen ösztönzi a biztosítókat arra, hogy részt vegyenek a digitális innovációban, az innovatív technológia-alapú stratégia-, termék- és folyamatfejlesztésben, hiszen ennek köszönhetõen teljesen új bevételi forrásokat generálhatnak.

A jelentés szerint a biztosítási iparág példátlan változás elõtt áll, amely teljesen új termékeket, szolgáltatásokat és üzleti modelleket eredményez majd. Azok a biztosítók, amelyek világos digitális üzleti stratégiával rendelkeznek, jóval nagyobb növekedést fognak tudni ugyanis elérni.