Egy holland bíróság kimondta, hogy az UberPoP szolgáltatása jogellenes, így a cégnek be kell szüntetnie tevékenységét Hollandiában. Hasonló ítélet született Spanyolországban is, míg Franciaországban illegálisnak nevezte a bíróság a szolgáltatást, egyelõre azonban betiltására még nem került sor. Tegnap azonban a francia belügyminisztérium – a francia taxisok tiltakozását megelõzendõ – bejelentette, hogy jövõre betiltják az alkalmazást.
Az UberPop jelenleg több, mint 20 európai uniós államban érhetõ el. A holland bíróság ítélete ellen fellebbezett az Uber, azonban érvelését, miszerint szolgáltatása inkább a telekocsizáshoz hasonló, a bíróság elutasította, egyértelmûen taxi-szolgáltatásnak minõsítve azt. A taxisofõröknek Hollandiában is számos elõírásnak meg kell felelniük, többek között egészségügyi állapotukról is nyilatkozniuk kell.
Az Uber több ízben hangsúlyozta, hogy saját rendszerén belül ellenõrzi a vezetõket, interjút is készítenek velük, és egy olyan rendszert is kiépített, ahol a felhasználók figyelmeztethetik a többieket a rossz vezetõkre. A bíróság azonban úgy ítélte meg, hogy egy nem tekinthetõ egyenértékûnek a holland taxi szabályok által elõírt minõségi garanciával. A döntés értelmében a következõ két évben a holland hatóságok, ha rajta kapnak valakit, hogy Uberen keresztül utas szállítást folytat, a cégre 10.000-100.000 euró közötti bírságot szabnak ki.
Az Uber, melynek európai irodája Amszterdam városközpontjában, egy teljesen új üvegpalotában található, megfellebbezni készül a döntést.
Betiltás vagy alkalmazkodás?
A hatóságok számára Európa-szerte fejtörést okoz a jelenség: megpróbálják betiltani ezeket a szolgáltatásokat, vagy inkább a törvényeket kellene megváltoztatni, hogy azok alkalmazkodjanak az új technológiai fejleményekhez? Kérdéses az is, hogy kinek a feladata a jármûvezetõk, az utasok, illetve az autók biztosítása? Egyes országokban például a személy-gépjármûvekre kötött biztosítások például nem fizetnek abban az esetben, ha a balesetre Uberezés közben kerül sor, mivel üzleti tevékenység folytatása esetén csak üzleti biztosítás nyújt fedezetet.
Az ötlet az autóforgalom csökkentése szempontjából kiváló, azonban kérdés, hogy az Uber a magántulajdonban lévõ autókkal, vagy a tömegközlekedéssel versenyzik-e, utóbbi esetében ugyanis nem hogy csökkenne, de még nõhet is az autóforgalom.
Akadnak olyan vélemények is Európában, hogy az Uber vezetõit is integrálni kellene a hivatalos taxi-rendszerbe. Hollandiában és Belgiumban is azt vizsgálják jelenleg, hogy miként kellene módosítani ehhez a taxi-törvényt.
Ez persze azt is jelentené, hogy az Ubernek is ugyanúgy adóznia kellene, mint a taxi szektornak.
Belgiumban igen kemény szankciókat helyzetek kilátásba az Uberrel szemben: blokkolni tervezik az Uber weboldalát, továbbá külön ellenõröket állítanának rá az Uber jármûvezetõinek lefülelésére. Az Uber az ilyen ellenõrzéseket úgy próbálta kiszûrni, hogy tiltólistára helyezte a gyanús, feltehetõen ellenõrökhöz tartozó bankkártyákat.
Brüsszelben sincs már szövetségese az Ubernek?
A digitális ügyekért felelõs egykori európai biztos, Neelie Kroes határozottan támogatta az Ubert. Amikor áprilisban az egyik brüsszeli régiós bíróság tilalmat rendelt el a céggel szemben, Kroes közleményben fejezte ki nemtetszését az „õrült bírósági döntéssel” kapcsolatban.
November 1-je óta azonban az Európai Bizottságban két biztos foglalkozik a digitális ügyekkel: Anders Ansip (egységes digitális piac) és Günter Oettinger (digitális gazdaság). Eddig mindkét biztos tartózkodott attól, hogy kommentálja az Uber-ügyet.
A Bizottság szóvivõje azt mondta, hogy az EB mindig is támogatta az olyan új és innovatív mobilitási szolgáltatásokat, amelyek az átláthatóságot és az alternatívák számát növelik, továbbá csökkentik a költségeket az ügyfelek számára.
Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy az új üzleti modellek a személyszállítás területén nem kerülhetik meg a nemzeti szabályokat.