Az elmúlt 18 hónap úgy tette próbára és vitte előre a hagyományos üzleti modelleket, amire sok iparágban generációk óta nem volt példa, beleértve a biztosítást is. A piaci versenyképesség fenntartása és javítása érdekében a biztosítótársaságok nagy része is technológiai fejlesztéseket hajtott vére. A digitális fizetésekre való áttéréstől kezdve az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek felhőbe költöztetésén át a mesterséges intelligencia bevezetéséig a biztosítók a jobb és biztonságosabb ügyfélélmény eléréséért dolgoznak.
Csakhogy a biztosítóknak olyan kihívásokhoz is alkalmazkodniuk kell, amelyeket a fogyasztók talán nem látnak a háttérben, de az ágazat egésze számára ugyanolyan fontosak. Az elmúlt évben a kockázati és a szolvenciamodellek is komoly tesztelésnek lettek alávetve. A biztosítók igyekeznek felkészíteni magukat és modellezési képességeiket arra, hogy a következő globális vihart is átvészeljék - derül ki a floridai Fidelity National Information Services (FIS) banki technológiai szolgáltató FIS 2021 Readiness Report című jelentéséből, amelyben 200 biztosítótársaság vett részt a világ minden tájáról.
A COVID-19 világjárvány nem az első és nem is az utolsó, és jó esély van arra, hogy a jövőben más, potenciálisan még extrémebb események is bekövetkeznek. A biztosítóknak ezért korszerűsíteniük kell kockázati modelljeiket, hogy a felkészüljenek egy újabb esetleges szélsőséges eseményre.
A biztosítótársaságok több, mint háromnegyede szerint a mostani válság rávilágított arra, hogy azonnal szükség van a kockázati és szolvenciamodellezési képességeik fejlesztésére, és több mint fele elismerte, hogy a számítási kapacitás elégtelensége miatt nem tudtak a világjárvány alatt javítani a modellezésükön.
Mivel bármelyik pillanatban bekövetkezhet egy váratlan esemény, ezért a legfontosabb, hogy a szolgáltatók még a legrosszabb forgatókönyv esetén is fizetőképesek maradjanak. A jelentés szerint ezért a legtöbb biztosító számára a kockázatkezelés lesz a legfontosabb fejlesztési terület, megelőzve még az ügyfelek és a munkavállalók adatvédelmét is. A biztosítók több mint fele, 62%-a jelezte, hogy a következő egy évben a kockázatkezelésbe fog befektetni, 55%-uk pedig az ügyfelek és a munkavállalók adatainak védelmébe.
A biztosítók is kezdenek technológia felé fordulni annak érdekében, hogy még modernebbé és rugalmasabbá váljanak, amihez technológiai cégek szolgáltatásait is igénybe vennék.
A következő 12 hónapban a biztosítók 43%-a tervez ilyen szolgáltatókhoz fordulni a kockázatkezelés megerősítése érdekében, a csalások csökkentésétől kezdve a kiberbiztonságig. Több mint harmaduk, azaz 34%-uk támogatni fogja a megosztott munkaerőt, ami azt jelzi, hogy a távmunkavégzés valamilyen szinten továbbra is megmarad. 24% pedig a technológiai szolgáltatóktól szerezné be a fejlettebb technológiai megoldásokat, például a mesterséges intelligenciát és a gépi tanulást.
A biztosítók nem csak a technológiai szolgáltatók felé fordulnak a modernizáció érdekében, hanem egyre inkább a felhőbe helyezik át az üzleti tevékenységük egyes részeit. Ügyféloldalon például a legtöbb biztosító a felhőre támaszkodik majd az ügyfélkezelés és a fizetési rendszereik korszerűsítése céljából. A biztosítók 53%-a állítja, hogy az ügyfélkezelés fejlesztése érdekében egyre inkább a privát felhőt fogják igénybe venni, 39%-uk pedig mindezt a digitális fizetések érdekében fogja megtenni.
A technológiai eszközök fejlesztése egyre elengedhetetlenebb ahhoz, hogy kielégítsék a digitális ügyfélélmény igényét, miközben csökkentik a kockázatokat.