Egy decemberi törvénymódosításnak köszönhetõen az 50 ezer forint alatti, az egyszerû megítélésû ügyekben valamint a méltányossági kérelmek esetében a korábbi gyakorlat szerinti háromtagú tanácsban történõ eljárás helyett egy testületi tag fog eljárni. Az eljárási rend módosulásának köszönhetõen várhatóan az eddigi heti 75-80 ügynél is többet tudnak majd megtárgyalni és befejezni – nyilatkozta még decemberben Kovács Erika, a testület elnöke az MTI-nek.
Méltányossági ügy: olyan ügy, mely a már létrejött szerzõdés módosítására, lejárt követelés csökkentésére irányul, melyben a kérelmezõ olyan személyi vagy anyagi körülményeket kér figyelembe venni, amelyek a szerzõdés megkötése után álltak elõ és ezen körülmények akadályozzák a szerzõdésszerû teljesítésében.
Kik fordulhatnak a PBT-hez?
A testület munkájában nagy fordulatot jelent az is, hogy az elszámolási és a forintosítási törvény a PBT-t jelölte ki elsõdleges bírósági fórumként. Azok fordulhatnak elsõdleges jogorvoslatért a békéltetõ testülethez, akik nem kapták meg vagy vitatják az elszámolást, vagy hiba csúszott a panaszeljárásba. Ha nem tudnak a felek megállapodni, a PBT-nek konkrét döntést kell hoznia, meg kell állapítania a helyes elszámolást minden elszámolási vitában, ami kötelezõ lesz a felekre nézve.
Januártól tehát a hitelintézetekhez, pénzügyi vállalkozásokhoz köthetõ elszámolási ügyekben e speciális eljárási szabályok alapján jár el a PBT, minden egyéb pénzügyi ügyben az eddigi eljárást folytatják.
Az elszámolási ügyekben a PBT döntéseivel szemben nem peres eljárásban lehet jogorvoslatot keresni a fogyasztók lakóhelye szerint illetékes törvényszék mellett mûködõ járásbíróságtól. A kérelmeket a PBT-hez kell benyújtani, õk továbbítják majd a bírósághoz. Kovács Erika kiemelte, a bíróságokkal közösen keresik a bíróságok tehermentesítésének lehetõségét, az azoknál folyamatban lévõ közel 180 ezer pénzügyi tárgyú jogvita egy részét ugyanis a PBT-hez lehetne terelni.
A panaszok zömét a pénzügyi szolgáltatók kezelik
2014-ben volt olyan hónap, amikor az ügyek közel 60 százaléka a felek közti egyezséggel zárult. A PBT elnöke szerint jelentõsen javult a pénzügyi szolgáltatók együttmûködési hajlandósága, tavaly egyáltalán nem kellett bírság kiszabását kezdeményezniük. A testülethez érkezett fogyasztói beadványok 70 százaléka a hitelintézeti, 25 százaléka a biztosítási, 5 százaléka pedig a befektetési szolgáltatási és a pénztári szektorhoz kapcsolódott. A bankok esetében az ügyek 60-70 százaléka a hitelekkel kapcsolatos. A biztosítási területen jellemzõen a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítással és az életbiztosításokkal összefüggõ jogviták vannak.
A PBT elnöke bízik abban, hogy a pénzügyi szolgáltatók idén is maguk rendezik majd az elszámolásokkal kapcsolatos panaszeljárások jelentõs részét és megmarad a 60 százalékos egyezségi arány. Az elszámolási törvény hatálya alá tartozó ügyekben a korábbi 30 nappal szemben 60 nap a panaszkezelési határidõ. A szolgáltatók is a létszám és az infrastruktúra bõvítésével készülnek e feladatok jelentõs növekedésére – fûzte hozzá.
A további tervekrõl elmondta, szeretnék bõvíteni azok körét, akik a PBT-hez fordulhatnak. Most erre csak a magánszemélyeknek van lehetõségük, de hasonló ügyleteik miatt indokolt volna, ha a fogyasztó fogalmát kiterjesztenék, s a pénzügyi békéltetést az egyéni cégek, egyéni vállalkozók, mikrovállalkozások, a növekedési hitelprogram hatálya alá tartozó kkv-k is igénybe vehetnék. Ehhez azonban törvénymódosításra van szükség.
A Pénzügyi Békéltetõ Testület müködési rendje itt olvasható.