Biztosítási fedezet nyújtása egy termék vagy szolgáltatás, mint például autó, mobiltelefon, repülőjegy vásárlásakor, vagy akár rendezvény, például koncert lemondása esetén már évek óta létező gyakorlat, azonban a mögöttes technológia még nem volt igazán fejlett. A felgyorsult digitalizáció ezt is megváltoztathatja, hatalmas piacot nyitva meg a biztosítók előtt.
Ma ezt B2B2C üzleti modellnek, vagy „beágyazott biztosításnak” (Embedded Insurance) nevezik, ahol a biztosító és az üzleti partner a termékeket és a biztosítási védelmet egyszerre, digitálisan kínálja az ügyfélnek. A biztosítóknak ehhez egy dedikált szervezettel és modern informatikai architektúrával kell rendelkezniük, hogy sikeresen együttműködhessenek az OEM-ekkel, kiskereskedőkkel, telekommunikációs szolgáltatókkal. De, ami ennél is fontosabb, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsák az ügyfeleknek nem csak az automatikus árajánlat és szerződéskötés, de az esetleges káresemény során is. A technikai integrációnak óriási jelentősége van a szerződések értékesítésében és a követelések nyilvántartásában is, hogy költségek a lehető legalacsonyabbak maradjanak.
A biztosítási ágazat egy része már felfedezte a beépített biztosításban rejlő lehetőségeket, nem véletlenül. Egy nemrégiben készült InsTech London jelentés szerint a piac 2030-ra globálisan 722 milliárd dollár bruttó díjbevételt érhet el.
Míg a beágyazott biztosítások a fogyasztói piacon már elterjedtek, az iparág még csak most kezdte el feltérképezni a bennük rejlő lehetőségeket. Az ügyfelek szeretik az egyszerűségét, ami komoly lehetőségeket kínál a biztosítók számára új termékek bevezetésére, ügyfélszerzésre és a forgalmazási költségek megtakarítására.
A beágyazott biztosítások ismerősek lehetnek a gyakorlatban is. A koncertszervezők lemondási biztosítást kínálnak nekünk, a légitársaságok pedig utasbiztosítást, amikor jegyet vásárolunk. Még az Amazon is kínál biztosítást a nagyobb értékű termékekre a fizetésnél. A beágyazott biztosítás azonban többet jelent az értékesítés helyén történő kiegészítő biztosítás kínálatánál. Azt jelenti, hogy a biztosítási funkciókat olyan módon vonják be a technológiába, hogy bármely harmadik fél forgalmazó (jellemzően más szektorok termék- vagy szolgáltatás nyújtói) számára lehetővé tegye a biztosítási termékek és megoldások zökkenőmentes integrálását saját ügyfeleinek szóló ajánlataiba.
Miért növekszik ilyen gyorsan a piaca?
A fogyasztók számára ma már az egyik legfontosabb szempont a kényelem. Bizonyos termékek esetében elvárják, hogy okostelefonjukon néhány kattintással megvásárolhassák az megfelelő biztosítást. A beágyazott biztosítások is beleillenek az ágazatban megfigyelhető olyan egyéb trendekbe, mint például a mikrobiztosítások, az on-demand vagy a pay as you drive biztosítások térnyerése. Sok ügyfél már nem keresi a hagyományos hosszú távú biztosításokat, ahol az ár fix. Az ilyen ügyfelek a személyre szabott biztosítást sokkal tisztességesebbnek vélik.
A beágyazott biztosítások win-win helyzetet jelentenek a biztosítóknak, a forgalmazó partnereknek és az ügyfeleknek is. Az üzleti partnerek, mint a bankok, kiskereskedők, bérbeadók és autógyártók számára a biztosítás tranzakció részeként történő felajánlása többletbevételt generál, és növeli szolgáltatásaik értékét is. A biztosítók számára a beépített biztosítások csökkenthetik a forgalmazási költségeket azáltal, hogy a termékeket közvetlenül az eladók platformjaiba integrálják. Emellett lehetőséget kínál arra is, hogy a rugalmasabb, modern életmódhoz illeszkedő biztosításokkal új ügyfeleket nyerjenek. Az ügyfél pedig másodpercek alatt zökkenőmentesen védetté válik, anélkül, hogy újra meg kellene adnia olyan adatokat, mint például a nevét, a címét és a fizetési adatait.
Az okostelefonok, a hordható eszközök, az IoT-érzékelők, a járművek mind-mind úgy adatforrásként szolgálnak, amelyek lehetővé teszik az ágazat számára az új beágyazott termékek kidolgozását, hogy a cégek a megfelelő termékeket kínálják az ügyfeleknek a megfelelő időben.
Jó példa erre a Swiss Re tulajdonában lévő iptiQ white-label biztosítási platform és az IKEA közös lakásbiztosítási terméke, a HEMSÄKER, ami jelenleg Svájcban és Szingapúrban érhető el az ügyfelek számára. A biztosítás az IKEA weboldalán köthető meg percek alatt, megfizethető áron.
Az egyik biztosítás összehasonlító weboldal, a Young Alfred pedig lehetővé teszi olyan cégek számára, mint egyes jelzáloghitelezők, ingatlanforgalmazók és vagyonkezelők, hogy ajánlatuk részeként beépített biztosítást értékesítsenek.
De a beágyazott biztosítások a vállalati biztosítások területén is komoly lehetőségeket kínálnak, így a KKV-biztosításoknál, vagy akár a kiberbiztosításoknál, ahol a cégeket érintő kockázatok gyorsan növekednek, és a meglévő biztosítások rugalmatlanok, nehezen érthetőek és gyakran helytelenül árazottak.