Beágyazott biztosítások: tíz éven belül több százmilliárd dolláros piac lehet
2021.09.03

Biztosítási fedezet nyújtása egy termék vagy szolgáltatás, mint például autó, mobiltelefon, repülőjegy vásárlásakor, vagy akár rendezvény, például koncert lemondása esetén már évek óta létező gyakorlat, azonban a mögöttes technológia még nem volt igazán fejlett. A felgyorsult digitalizáció ezt is megváltoztathatja, hatalmas piacot nyitva meg a biztosítók előtt.

Ma ezt B2B2C üzleti modellnek, vagy „beágyazott biztosításnak” (Embedded Insurance) nevezik, ahol a biztosító és az üzleti partner a termékeket és a biztosítási védelmet egyszerre, digitálisan kínálja az ügyfélnek. A biztosítóknak ehhez egy dedikált szervezettel és modern informatikai architektúrával kell rendelkezniük, hogy sikeresen együttműködhessenek az OEM-ekkel, kiskereskedőkkel, telekommunikációs szolgáltatókkal. De, ami ennél is fontosabb, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsák az ügyfeleknek nem csak az automatikus árajánlat és szerződéskötés, de az esetleges káresemény során is. A technikai integrációnak óriási jelentősége van a szerződések értékesítésében és a követelések nyilvántartásában is, hogy költségek a lehető legalacsonyabbak maradjanak.

A biztosítási ágazat egy része már felfedezte a beépített biztosításban rejlő lehetőségeket, nem véletlenül. Egy nemrégiben készült InsTech London jelentés szerint a piac 2030-ra globálisan 722 milliárd dollár bruttó díjbevételt érhet el.

Míg a beágyazott biztosítások a fogyasztói piacon már elterjedtek, az iparág még csak most kezdte el feltérképezni a bennük rejlő lehetőségeket. Az ügyfelek szeretik az egyszerűségét, ami komoly lehetőségeket kínál a biztosítók számára új termékek bevezetésére, ügyfélszerzésre és a forgalmazási költségek megtakarítására.

A beágyazott biztosítások ismerősek lehetnek a gyakorlatban is. A koncertszervezők lemondási biztosítást kínálnak nekünk, a légitársaságok pedig utasbiztosítást, amikor jegyet vásárolunk. Még az Amazon is kínál biztosítást a nagyobb értékű termékekre a fizetésnél. A beágyazott biztosítás azonban többet jelent az értékesítés helyén történő kiegészítő biztosítás kínálatánál. Azt jelenti, hogy a biztosítási funkciókat olyan módon vonják be a technológiába, hogy bármely harmadik fél forgalmazó (jellemzően más szektorok termék- vagy szolgáltatás nyújtói) számára lehetővé tegye a biztosítási termékek és megoldások zökkenőmentes integrálását saját ügyfeleinek szóló ajánlataiba.

Miért növekszik ilyen gyorsan a piaca?

A fogyasztók számára ma már az egyik legfontosabb szempont a kényelem. Bizonyos termékek esetében elvárják, hogy okostelefonjukon néhány kattintással megvásárolhassák az megfelelő biztosítást. A beágyazott biztosítások is beleillenek az ágazatban megfigyelhető olyan egyéb trendekbe, mint például a mikrobiztosítások, az on-demand vagy a pay as you drive biztosítások térnyerése. Sok ügyfél már nem keresi a hagyományos hosszú távú biztosításokat, ahol az ár fix. Az ilyen ügyfelek a személyre szabott biztosítást sokkal tisztességesebbnek vélik.

A beágyazott biztosítások win-win helyzetet jelentenek a biztosítóknak, a forgalmazó partnereknek és az ügyfeleknek is. Az üzleti partnerek, mint a bankok, kiskereskedők, bérbeadók és autógyártók számára a biztosítás tranzakció részeként történő felajánlása többletbevételt generál, és növeli szolgáltatásaik értékét is. A biztosítók számára a beépített biztosítások csökkenthetik a forgalmazási költségeket azáltal, hogy a termékeket közvetlenül az eladók platformjaiba integrálják. Emellett lehetőséget kínál arra is, hogy a rugalmasabb, modern életmódhoz illeszkedő biztosításokkal új ügyfeleket nyerjenek. Az ügyfél pedig másodpercek alatt zökkenőmentesen védetté válik, anélkül, hogy újra meg kellene adnia olyan adatokat, mint például a nevét, a címét és a fizetési adatait.

Az okostelefonok, a hordható eszközök, az IoT-érzékelők, a járművek mind-mind úgy adatforrásként szolgálnak, amelyek lehetővé teszik az ágazat számára az új beágyazott termékek kidolgozását, hogy a cégek a megfelelő termékeket kínálják az ügyfeleknek a megfelelő időben.

Jó példa erre a Swiss Re tulajdonában lévő iptiQ white-label biztosítási platform és az IKEA közös lakásbiztosítási terméke, a HEMSÄKER, ami jelenleg Svájcban és Szingapúrban érhető el az ügyfelek számára. A biztosítás az IKEA weboldalán köthető meg percek alatt, megfizethető áron.

Az egyik biztosítás összehasonlító weboldal, a Young Alfred pedig lehetővé teszi olyan cégek számára, mint egyes jelzáloghitelezők, ingatlanforgalmazók és vagyonkezelők, hogy ajánlatuk részeként beépített biztosítást értékesítsenek.

De a beágyazott biztosítások a vállalati biztosítások területén is komoly lehetőségeket kínálnak, így a KKV-biztosításoknál, vagy akár a kiberbiztosításoknál, ahol a cégeket érintő kockázatok gyorsan növekednek, és a meglévő biztosítások rugalmatlanok, nehezen érthetőek és gyakran helytelenül árazottak.