100 milliárd dollárnál is többet költenek idén IT-ra a biztosítók
2015.01.23
A globális biztosítók 2015-ben 101 milliárd dollárra növelhetik IT-kiadásaikat hatékonyságuk és innovációs képességük növelése érdekében. Tavalyhoz képest ez 4,4 százalékos emelkedést jelentene – derül ki az IDC Financial Insights piackutató cég jelentésébõl.

A nemrég közzétett jelentés a globális biztosítási iparág kilátásairól szól, amelyben tíz olyan jóslatba bocsátkozik a piackutató cég, amely veszélyt, vagy lehetõséget jelent az ágazat számára a 2015-ös évben.

Az IDC szerint a beruházások elsõsorban olyan új, kulcsfontosságú alkalmazások fejlesztésére irányulnak majd, mint az adattárházak fejlesztése, vagy a szerzõdés- és kárigény-kezelés. Mivel a meglévõ informatikai rendszerek mára túl bonyolulttá, összetett és rugalmatlanná váltak, így cseréjük, vagy frissítésük elengedhetetlenné vált a technológiai integráció, és a interoprábilitás érdekében.

Az üzleti folyamatok optimalizálására szintén jelentõs befektetéseket eszközölnek majd a biztosítók annak érdekében, hogy hatékonyságukat növeljék, a közvetítõk munkáját támogassák. A tudásmenedzsment, az üzleti analitika és az ügyfélkapcsolat-kezelõ alkalmazások javítása szintén kiemelt befektetési terület lesz az IDC szerint, hogy nagyobb betekintést nyerjenek a szerzõdéskötési folyamatokba, növeljék az ügyfélközpontúságot. Az alkuszok, ügynökök és bankbiztosítókból álló közvetítõi hálózat fejlesztése mellett a digitális portálokat, a közösségi oldalakat és a mobilértékesítési csatornákat is meg kell erõsíteniük a biztosítóknak.

A fenntartható és nyereséges növekedés érdekében a vállalatoknak számos kihívással szembe kell nézniük, ezért az IDC arra számít, hogy a biztosítók növelni fogják technológiai befektetéseiket, melynek értéke 2015-ben elérheti a 101 milliárd dollárt. A legnagyobb növekedés a feltörekvõ piacokon várható, ahol 2015-2018 között 6,7% is lehet az éves összesített kiadásnövekedés, vagyis kétszerese a fejlett országokénak. Igaz, az összes költésük (19 milliárd dollár) még mindig elhanyagolható. A fejlett országokban 3,1%-os összetett éves növekedést, globálisan 3,8%-ot jósol a következõ 3 évre a piackutató cég.

Különösen figyelemreméltó IT-fejlesztéseket vár a cég az öt legnagyobb BRICS-országban (Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika), Chilében, Kolumbiában, Mexikóban és Argentínában, a délkelet-ázsiai országok közül pedig Thaiföldön, Indonéziában, Malajziában és a Fülöp-szigeteken.

Az informatikai kiadások növekedése mellett 9 másik elõrejelzés is található a jelentésben. Többek között azt jósolja az IDC, hogy a biztosítók kénytelenek lesznek a folyamataik hatékonyságát növelni, az alapvetõ mûködési funkciók költségeit pedig csökkenteni.

Az ügyfelek egyre nagyobb hatással lesznek a biztosító-ügyfél kapcsolatra, amely ügyfélközpontú stratégiák kialakítását igényli a vállalatok részérõl. Az IDC elõrejelzése szerint a marketing részlegek mintegy 6,6 milliárd dollárt költenek majd idén a fogyasztói élmény növelésére.

A big data analitikák használata terén is elõrelépésre számít a piackutató, mely szerint a leíró helyett a prediktív, sõt elõíró jellegû alkalmazások létrehozása lesz jellemzõ, fokozva ezáltal az ügyfélajánlatokban rejlõ lehetõségeket.

Komoly változást jósol az értékesítési csatornákban is az IDC, melynek következében 2018-ra a díjbevételek mintegy harmada online értékesítésbõl származik majd, melyet mobil eszközön, vagy közösségi oldalakon keresztül kötnek meg az ügyfelek.

A közvetlen értékesítési csatornák elõretörése ellenére azonban továbbra is a közvetítõkön keresztüli értékesítésbõl folyik majd be a díjbevételek 70%-a. Az utóbbiakra fókuszáló biztosítóknak éppen ezért új lendületet kell majd szerezniük.

A digitális forradalommal párhuzamosan a csalások elkövetési valószínûsége is növekszik, ezért a biztosítók mintegy 3,3 milliárd dollárt költenek várhatóan idén az informatikai biztonság növelésére, és a csalásmegelõzésre.

A szabályozói változások nyomán az IDC kockázatkezelési folyamatok szigorodására számít, amely azonban nem kizárólag fenyegetettséget, de lehetõséget is jelent a biztosítók számára, amennyiben az innovációt nem hátráltatják.

A biztosítók versenyelõnyét növelheti az IDC szerint az internet of things (IoT) fejlõdése, amely forradalmi technológiákat eredményezhet, a radikális újításokat azonban szorosan a stratégiai célkitûzésekhez kell illeszteniük a társaságoknak.