Ötbõl négy netezõ vásárolt már online
2015.01.29
Magyarországon még a hagyományos mobiltelefonok vannak többségben, bár az okoskészülékek aránya és ezzel együtt a mobilinternet-elõfizetések száma is tovább nõtt 2014-ben - derül ki a Kutatópont Kft. szerdán közzétett reprezentatív felmérésébõl.

A kutatás eredményei szerint 2014 végén a magyarországi felnõttek 90%-a rendelkezett mobiltelefonnal. Az elmúlt évben csaknem 10 százalékponttal nõtt az okostelefon penetráció, de arányuk így is csak 39 százalékos, vagyis a mobiltelefonoknak továbbra is kisebb része okoskészülék.

Tavaly tovább emelkedett a mobilkészülékekhez vásárolt internet-elõfizetések aránya is. A felmérésben megkérdezettek 20-30 százalékának van internet-elõfizetése, hozzávetõlegesen további 15 százalék pedig wifi, vagy külön díj ellenében használ internetet mobilkészülékén.

Lassú növekedés látható tehát a mobil tartalomfogyasztásban, és bár egyre többet internetezünk okostelefonon, az internethasználat továbbra is fõként otthon, PC-n, vagy laptopon és nem egyéb mobilkészülékeken történik.

A 2000 fõs, országosan reprezentatív mintán, 2014-ben készült kutatásból az is kiderül, hogy a mobiltelefonját a megkérdezettek 30-40 százaléka használja internetezésen kívül videók készítésére, 10-15 százalékuk filmeket is néz, fotókat pedig jóval többen, a megkérdezettek 50-60 százaléka néz. Internetes újságcikkeket 55-60 százalék olvas, e-mailezésre pedig a válaszadók 75-80 százaléka használja a mobiltelefonját. A mobiltelefonos játék is népszerû, a telefonnal rendelkezõk harmada szokott ilyen módon kikapcsolódni. Ez utóbbi tevékenység fõleg a fiatalabb korosztályra jellemzõ, az adatok szerint a 18-29 évesek körülbelül kétharmada játszik mobilkészülékén, míg a 60 év felettiek körében a 10 százalékot sem haladja meg ez az arány.

Ötbõl négy netezõ online vásárol

Egy másik kutatásból, a KutatóCentrum aktuális E-Shopping Reportjából az is kiderül, hogy a rendszeresen netezõk vásárlásra is elõszeretettel használják a világhálót: 81 százalékuk legalább egyszer vásárolt online az elmúlt évben. Közülük a legtöbben (90 százalék) valamilyen terméket helyeztek a virtuális kosarukba, szolgáltatást az online vásárlók alig több mint egyharmada rendelt meg online, míg valamilyen kedvezmény igénybe vételére jogosító kupont a netes megrendelõk egynegyede vásárolt az interneten az elmúlt egy év során.

A netes vásárlók többsége már nem utasítja el a bankkártyás fizetést: a 2013-as 37 százalékkal szemben 2014-ben már 42 százalék volt azoknak az aránya, akik legalább egy alkalommal így rendezték a számlájukat. Ugyanakkor a vásárlók még mindig a készpénzes (55 százalék), illetve az átutalásos fizetést (48 százalék) választják szívesebben.

A kutatás szerint a legtöbbször a magas szállítási díjak miatt állnak el vételi szándékuktól.