Az ütközéselkerülő rendszerek, különösen az automatikus vészfékezéssel rendelkezők, csökkentik a jelentős biztosítási károkat – derül ki egy amerikai felmérésből.
Az amerikai Highway Loss Data Institute (HLDI) szerint a 25 év alatti és ütközéselkerülő rendszereket használó járművezetők esetében csökken a legnagyobb mértékben az ütközések és a kárigények gyakorisága. A HLDI három tanulmányt végzett a Honda, Kia és Subaru járművek biztosítási káreseteinek felhasználásával, hogy megbecsülje, hogyan befolyásolja a technológia a különböző korú vezetők baleseti arányát.
A tanulmányok azon megállapításai, amelyek szerint az életkor előrehaladtával csökken az ütközéselkerülő rendszerek hatékonysága, összhangban vannak a HLDI korábbi kutatásaival.
Más kutatások azt bizonyítják, hogy a fiatalabb járművezetők nagyobb valószínűséggel szenvednek frontális ütközést, mint az idősebbek, ezért ezek a rendszerek különösen a fiatalabb járművezetők számára lehetnek előnyösek.
Az adatoknak vannak bizonyos korlátai, mivel az ütközéselkerülő rendszerek kikapcsolhatók, és nem lehet tudni, hogy a baleset során be voltak-e kapcsolva. Az Insurance Institute for Highway Safety 2018-as kutatása szerint azonban a járművezetők több, mint fele bekapcsolva hagyja ezeket.
A HLDI tanulmányában szereplő három gyártó különböző rendszerekkel rendelkezik, de mindháromban van sávelhagyásra és ütközésre figyelmeztető rendszer. A Kia Drive Wise és a Subaru Eyesight automatikus vészfékezéssel is rendelkezik. Ez a technológia kamerák és érzékelők segítségével figyeli az utat, és értesíti a járművezetőt, ha akadályba ütközik, illetve, ha a jármű kisodródik a sávból. A vészfékezési funkció automatikusan fékez, ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésekre.
Az automatikus vészfékezést tartalmazó Subaru és Kia rendszereknél csökkent a legnagyobb mértékben a káresemények gyakorisága. A 25 és 64 év közötti, valamint a 65 év feletti járművezetőknél nem mutatkozott olyan mértékű csökkenés, mint a fiatalabbaknál. A Honda Accord ütközéselkerülő funkciói jelentették az egyetlen kivételt az ütközéses kárigények gyakorisága tekintetében, amelyek körülbelül ugyanolyan előnyökkel jártak a fiatal és a 25 és 64 év közötti vezetők esetében. A vizsgálatba bevont járművek többféle felszereltségi szinten voltak kaphatók, és az ütközéselkerülő funkciók csak egyes felszereltségi szinteken voltak elérhetők.