Brit baleseti statisztikákból kiderül, hogy tíz közúti balesetbõl 9-ért az autóvezetõk a felelõsek, fiatal jármûvezetõk esetében pedig sokkal nagyobb a baleset valószínûsége. Nem véletlen, hogy az 594 fontos brit kgfb-átlagdíj mellett a 17-18 éveseknek évi átlagban 2000 fontba kerül a biztosítás.
Az Egyesült Királyság közútjain idén év elejétõl szabadon közlekedhetnek vezetõ nélküli autók, három brit várost választanak ki, ahol legalább 18 hónapon keresztül tesztelik majd az önmûködõ autókat. Ehhez kapcsolódóan készíti el a brit kormány jogi, gyakorlati és biztonsági hatástanulmányát, amely a The Times cikke szerint azt is tartalmazza, hogy a jövõben nem lesz szükség vezetõi engedélyre ahhoz, hogy valaki volán mögé üljön, ha teljesen automatizált jármûvek kerülnek az utakra.
David Willetts, brit tudományügyi miniszter szerint a technológiának hatalmas társadalmi következményei lesznek. Egyrészt elhárulhat az akadály a fogyatékkal élõ, vagy a fiatalok elõtt a jármûvezetés terén, de az idõs, lelassult reakció idejû emberek is újra volán mögé ülhetnek. Willetts szerint akkor lesz igazán igény erre a technológiára, amikor a baby boomer nemzedék is eljut abba a korba, hogy már nem ülne be a volán mögé, ami igen széles réteget érint majd.
A brit kormány várhatóan ezen a héten hagyja jóvá a vezetõ nélküli jármûvek közutakon történõ tesztelését, amelyhez négy területet jelölt ki: Greenwich, Bristol, Coventry és Milton Keynes útjait. A programra összesen 19 millió fontot költ a szigetország.
A jogi hatásvizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy nincs akadálya annak, hogy megkezdjék a tesztelést a brit utakon, igaz, a „nagyban” automatizált és a „teljesen” automatizált jármûvek között különbséget tesz a jelentés. A tavasszal kezdõdõ tesztekben ugyanis az elõbbiek vesznek részt, ahol a jármûvek úgy vannak felszerelve, hogy a sofõr bármikor átvehesse az irányítást, amire az autósoknak fel is kell készülniük.
Mint arról korábban már írtunk, az ittas vezetés, mobiltelefonálás, vagy a volánnál történõ evés miatt akkor is büntethetõek lesznek a sofõrök, ha jármûvet nem õk irányítják, hanem az autó maga. Szintén elõírás marad a biztonsági öv használata, továbbá az õ felelõsségük lesz a megengedett sebességhatár betartása, és a körültekintõ vezetés is.
Egyes források szerint a jövõben úgy tervezik megváltoztatni a közúti szabályokat, hogy teljesen automatizált jármûvek is közlekedhessenek azon, amely egyúttal azt is jelentené, hogy a jármûvezetõi engedélyek is okafogyottá válnának.
Az önmûködõ jármûvek hatással lennének a biztosítási díjakra is, jelentõsen csökkentve azokat, ahogyan a sofõrök felelõssége is kisebb lenne a vezetés során. Ezek az autók sokkal biztonságosabbak lehetnek, hiszen képesen kommunikálni a közúti infrastruktúrával és alkalmazkodni a környezetükhöz. Mivel a vezetés során az emberi hibalehetõség, így felelõsség csökkenne, így az autógyártók maguk is biztosíthatnák a jármûveket.
Willetts öt éven belül elképzelhetõnek tartja azt, hogy mindenki számára elérhetõ legyen az a technológia, amely lehetõvé teszi, hogy beüljünk az autónkba, ráhajtsunk az autópályára, majd azt mondjuk a jármûnek, hogy adott sebesség mellett hajtson végig valamelyik lehajtóig, közben pedig bártan intézhetjük ügyeinket egy iPad-en. 10-15 év múlva pedig már azt sem elképzelhetetlen, hogy azt mondjuk autónknak, vigyen el minket egy adott moziba, keressen ott egy parkolóhelyet, majd 2 óta múlva vegyen fel minket.