A lopások 70 százalékát Budapesten jelentik be: itt majdnem minden 200. autóra jut egy ilyen káreset. Az évi 5-6000 gépjármûlopás és több tízezer közúti baleset ellenére csak minden 5. tulajdonos védi cascóval is jármûvét. Közülük évente minden 7. biztosítottra jut egy káreset. Ilyenkor jelentõs összegeket térít ugyan a biztosító, de lopás vagy totálkár esetén az önmagában nem elegendõ ahhoz, hogy a tulajdonos ugyanolyan értékû gépkocsit vehessen. Rosszabb esetben arra sem jelent fedezetet, hogy maradéktalanul vissza tudja fizetni a hitelbõl vásárolt autó utáni tartozást – hívja fel a figyelmet a CIG Pannónia Elsõ Magyar Általános Biztosító Zrt (EMABIT) és a Defend Insurance Kft.
Bár az évtized elején az uniós trendekkel ellentétben Magyarországon növekedni kezdett az autólopások száma, amely 2012-ben megközelítette a 7 ezret, az elmúlt két évben már jelentõs csökkenés volt tapasztalható. 2012-höz képest 30 százalékkal, 2013-hoz képest pedig 15 százalékkal kevesebb lopást regisztráltak tavaly. Az összes eset 60-70 százalékkát Budapesten jelentik be minden évben. Bár a fõvárosban is az országoshoz hasonló mértékben csökkent a lopások száma, az autósok továbbra sem aludhatnak nyugodtan. A fõvárosban majdnem minden 200. autóra jutott egy lopás tavaly, míg országosan csak nagyjából minden 770-edikre. A tulajdonosok persze nem csak a lopás, hanem az elemi- és totálkárok miatt is aggódhatnak.
Magyarországon körülbelül 800 ezren rendelkeznek casco biztosítással, így nagyjából minden 5. gépjármû esetén számíthatnak a tulajdonosok a kötelezõ felelõsségbiztosítás által nem fedezet károk egy részének megtérítésére. A casco biztosítások esetén jóval nagyobb arányban jelentenek káreseményt, mint a kötelezõ biztosítás esetében: 2013-ban majdnem minden 7. casco biztosítottra jutott egy bejelentett káresetet, míg a kötelezõ felelõsségbiztosítások esetén csak minden 31-re. Bár a casco biztosítás esetén az egy káreseményre jutó átlagos térítés mértéke 300 ezer Ft volt, sok esetben – pl. lopás, illetve totálkár esetén – a kár mértéke megegyezik az autó értékével.
Ilyenkor a tulajdonos az autó értékétõl függõen casco biztosítás mellett is jelentõs összeget bukhat. Egyrészt ugyanis a biztosító a káresemény bekövetkeztekor számított értéket veszi alapul, másrészt ebbõl az összegbõl vonja le a biztosított önrészét. A cascóval megtérített összeg ezért sok esetben nem elegendõ önmagában arra, hogy a totálkárosra tört, vagy ellopott autó helyett azonos minõségû és felszereltségû autót szerezzen be a tulajdonos. Például 10 százalékos önrészû casco biztosítás mellett egy 6 milliós vételárú autó után – amelynek a forgalmi értéke a káresemény idõpontjában 1-2 évesen már csak 4 millió volt – a károsult csak 3,6 millió forint kártérítésre számíthat.
2015.02.19
Noha 15 százalékkal csökkent 2014-ben az elõzõ évhez képest a gépjármûlopások száma, még mindig több mint 4 800 gépjármûvet tulajdonítottak el tavaly. Ennek ellenére csak minden ötödik autós védi cascóval jármûvét.