Több lehet az utakon a biztosítás nélküli jármû
2015.02.25
Az európai biztosítók szövetsége aggodalmának adott hangot azzal kapcsolatban, hogy az Európai Parlament megszûntetne néhány eljárást a gépjármûvek újbóli nyilvántartásba vételi folyamata során. Az Insurance Europe szerint ezzel csak nõne a biztosítás nélküli jármûvek száma, ami rontaná a közlekedésbiztonságot.

A Belsõ Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottság (IMCO) ezen a héten tart szavazást a javaslatról, amely az Insurance Europe szerint lebontaná azokat a korlátokat, amelyek jelenleg a felelõsségbiztosítás nélküli jármûvezetést hivatottak leküzdeni Európában.

A szövetség szerint a mostani nyilvántartási rendszereket nem lenne szabad gyengíteni, az újbóli nyilvántartásba vételt elmulasztó autósokat –amire az Insurance Europe szerint maximum 3 hónapot szabad engedélyezni - büntetni kell, és a függõben lévõ eljárások alá tartozó jármûveket nem szabad közútra engedni.

Mi a baj a mostani szabályokkal?

Az uniós polgároknak és vállalkozásoknak minden évben mintegy 3,5 millió gépjármûvet kell másik tagállamba költöztetniük és nyilvántartásba vetetniük a vonatkozó nemzeti jogszabályok szerint, ami a szabályok sokfélesége és a számtalan egymásnak ellentmondó követelmény miatt nehézkes és hosszadalmas adminisztratív folyamat. Az Európai Bizottság szerint az eljárás lefolytatása átlagosan 5 hetet vesz igénybe, és megközelítõleg 400 eurós költséget jelent mind a polgárok, mind a vállalkozások számára.

Mindez akadályozza a jármûvek szabad mozgását, továbbá adminisztratív és pénzügyi terhet ró az uniós polgárokra. Az állampolgárok körében végzett korábbi felmérésekbõl is kiderül, hogy a 20 legfontosabb problémaként tartják számon a jelenséget az egységes piacon. Ez volt az oka annak, hogy az Európai Parlament támogatta a Bizottság azon javaslatát, amely új szabályokat hozna létre a jármûvek EU-n belüli transzferének leegyszerûsítésére.

A 2012-ben elõterjesztett javaslat az adminisztráció igen jelentõs leegyszerûsítésével járna. Például azok a polgárok, akik egy másik tagállamban dolgoznak és munkaadójuk által regisztráltatott autót használnak, az új szabályok szerint nem lennének kénytelenek azt ismételten nyilvántartásba vetetni. Az autók, kisteherautók, autóbuszok és kamionok újbóli nyilvántartásba vételéhez szükséges formalitásokat is jelentõsen egyszerûsítenék olyan alkalmakkor, mint például egy másik uniós országba költözés vagy használt autó vásárlása másik uniós országban.