Fitch: így növelhetik jövedelmezõségüket a biztosítók
2015.03.12
A big data egyre fontosabb szerepet fog játszani a biztosítók jövedelmezõségében, versenyképességében, sõt, hosszú távon a hitelminõsítésükben is – állítja a Fitch Ratings.

A hitelminõsítõ legutóbbi jelentése szerint az alacsony kötvényhozamok és az éles verseny miatt a jövedelmezõség kezelése különösen fontossá vált a biztosítók számára. A big data alkalmazásával a biztosítók képessé válhatnak a csalások csökkentésére, a pontosabb árazásra és az értékesítési folyamatok ellenõrzésére, mellyel fontos versenyelõnyre tehetnek szert a kései alkalmazókhoz képest.

A biztosítók jelenleg elsõsorban csalás felderítésre használják a big data elmezési módszereket. A biztosítási csalások több mint felét a gépjármû-balesetekhez kapcsolódó eltúlzott kárigények alkotják. A big data analitikák segítségével azonban rendkívül gyorsan beazonosíthatók azok a kárjellemzõk, amelyek potenciális csalásra utalnak – állítja a Fitch.

A fejlett piacokon a big data analitikát már igen széles körben használják a gépjármû-biztosítók. A telematikai eszközök, amelyek nyomon követik a jármûvezetõk vezetési és fékezési szokásait, igen fontos információkat szolgáltatnak a biztosítóknak, akik így képesek akár hónapról-hónapra pontosítani a biztosítási díjakat. Európában a biztosítók mintegy 4,6 millió telematikai biztosítást kötöttek, ami 240%-os emelkedést jelent 2012-höz képest – derül ki a jelentésbõl.

Azonban nem csak a gépjármû-biztosításban, de az egészség-biztosításoknál is kezd elterjedni a big data elemzés. A különféle hordható okoseszközök képesek ugyanis az ügyfelek fizikai állapotát nyomon követni, lehetõvé téve az egyedi kockázati profil kialakítását minden egyes ügyfél esetében.

Vannak biztosítók, akik arra használják a big data elemzéseket, hogy értékeljék közvetítõik üzleti tevékenységét, az általuk kötött szerzõdések volumenét, értékét és tartósságát. Ennek segítségével optimalizálhatják az értékesítési csatornáikat, melyek igen eltérõ jövedelmezõséget képesek felmutatni. A valós idejû értékelésnek köszönhetõen a biztosítók rögtön beazonosíthatják a megugró értékesítéseket termék, vagy közvetítõi szinten, ami alulárazásra, vagy ügyfélmegtévesztésre is utalhat, lehetõvé téve az gyors korrekciót – véli a Fitch.