Minden negyedik kkv tervez eu-s pályázaton indulni
2015.04.27
Tíz kkv-ból hat hallott már az új EU-s pályázati ciklusról, minden negyedik vállalkozás pedig tervezi is pályázat beadását az uniós támogatások elosztását végzõ Széchenyi 2020 programban — derül ki a Budapest Bank kutatásából.A pályázók 58 százaléka 50 millió forint alatti összegre pályázik majd; legtöbben technológiafejlesztésre, székhely- vagy telephelybõvítésre, valamint kapacitásbõvítésre fordítanák a pénzt.

Kutatásban vizsgálta a Budapest Bank a magyar kis- és középvállalkozások (kkv) részvételi szándékait a Széchenyi 2020 programban, amely a jelenlegi, 2014-2020-as EU-támogatási ciklusban elérhetõ forrásokat osztja el. Bár a program ismertsége még nem teljes körû, a megkérdezett kkv-k 60 százaléka hallott már a pályázatok közelgõ kiírásáról, 25 százalékuk pedig tervez is pályázni a Széchenyi 2020 keretében. A tervek alapján a most kezdõdõ pályázati idõszakban kicsit magasabb lesz a résztvevõ cégek aránya, mint az elõzõ ciklusban: 2007 és 2013 között a kkv-k 22 százaléka pályázott forrásra az Új Széchenyi Terv, vagy az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében, és a résztvevõ vállalkozások 85 százalékának volt nyertes pályázata.

A Széchenyi 2020 keretében pályázók 42 százaléka csak egy, 38 százaléka pedig több, de legfeljebb öt pályázatot adna be. A pályázni tervezõ cégek 31 százaléka 10 millió forint alatti összeget, 27 százalék pedig 10 és 50 millió forint közötti összeget célozna meg. A vállalkozások 28 százalékánál a pályázási szándékhoz még nem kapcsolódik összegszerû elképzelés. Pályázati célként legtöbben a technológiafejlesztést jelölték meg (37%), de sokan gondolkodnak székhely- vagy telephelybõvítésben (33%), valamint kapacitásbõvítésben is (21%).

Van, aki válogat, és van, aki egyáltalán nem kér az EU-pénzbõl


A pályázni tervezõk 72 százaléka kizárólag vissza nem térítendõ pénzre pályázna, 16 százalék visszatérítendõre is, míg 12 százalék esetében a pályázási szándék nem függ a támogatás típusától. A pályázásra készülõ cégek beruházásaik értékének 81 százalékát EU-pénzbõl tervezik megvalósítani, e forrás híján ezen beruházások 60 százaléka elmaradna.

Azok a cégek, amelyek jelenleg nem tervezik pályázat beadását, leggyakrabban azzal indokolják a döntésüket, hogy nincs szükségük támogatásra (44%). Emellett sokan tartanak attól, hogy nem tudnák teljesíteni a pályázati feltételeket (27%), illetve, hogy nem lesz majd olyan pályázati témakör, amely releváns lehetne vállalkozásuk számára (24%).

Pályázni, de mibõl?

A pályázatok beadásához, illetve megvalósításához szükséges önerõt és elõfinanszírozást a vállalkozások leginkább saját tõkéjükbõl kívánják biztosítani (54%). A cégek negyede a kereskedelmi bankok által értékesített és állami háttérrel rendelkezõ programokban is gondolkozik, így várhatóan a Széchenyi Kártya Hitelprogramhoz (13%), illetve az MNB Növekedési Hitelprogramhoz (12%) kapcsolódó termékek is népszerûek lesznek a pályázók körében.

A cégek magabiztosnak tûnnek a finanszírozás tekintetében, hiszen a pályázást tervezõk 54 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a támogatási elõleg megérkezését sem várná meg a megvalósítás megkezdésével.

Kell a külsõ segítség a pályázatírásban


A pályázást tervezõk közel kétharmada (62%) külsõ segítséget vesz majd igénybe a lehetõségek felkutatásához: fõként a pályázati tanácsadó cégek hírleveleit (43%), a pályázatfigyelõ internetes oldalakat (32%), illetve a Széchenyi 2020 program honlapját (29%) használják majd forrásként. A cégek 56%-a a pályázati anyagok összeállítását is másra bízza: 90% pályázatíró szakemberekre és tanácsadó cégekre, de vannak olyanok is (12%), akik könyvelõjüktõl is szívesen fogadják ebben a segítséget.

„Korábbi tapasztalataink azt mutatják, hogy azok a cégek, amelyek külsõ segítséggel vágnak neki a pályázásnak, jobban szerepelnek az eredményhirdetéseken. Ezért a Budapest Bank az önerõ és a megvalósítás elõfinanszírozásán túl a megpályázható források felkutatásában, a sikeres pályázatok összeállításában, sõt, igény esetén akár a megvalósításban is támogatja majd a kkv-kat a Széchenyi 2020 program során, erre a célra önálló projektirodát alakítottunk ki. Fontosnak tartjuk ugyanakkor, hogy a források bõséges rendelkezésre állása mellett is figyelmeztessük ügyfeleinket, hogy csak valódi piaci igényre válaszoló, hosszú távon mûködtethetõ beruházásokba fogjanak bele” – mondta Tóth Viktor, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetõje.