Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint többek között a vezetői engedélyek módosításával kellene javítani a fiatal járművezetők biztonságát, mivel az új adatok szerint a 15 és 30 év közötti fiatal úthasználók teszik ki az összes közúti haláleset negyedét.
Az ETSC jelentésében azt írja, hogy 2019-ben 5182 fiatal vesztette életét közúti balesetben abban a 25 uniós országban, amelyről rendelkezésre állnak adatok. Az EU-ban a 15 és 30 év közötti fiatalok körében a közúti halálesetek a korcsoport összes halálesetének mintegy ötödét teszik ki. Nem csoda tehát, hogy a közúti halálesetek mintegy 40%-a olyan ütközésekben következik be, amelyekben egy vagy több fiatal járművezető vesz részt.
Ezek az általános számok hatalmas nemek közötti egyenlőtlenséget takarnak. A jelentés szerint a 15-30 év közötti fiatalok körében a közúti balesetekben elhunytak 81%-a férfi. A férfiak és nők közúti halálozása között még akkor is nagy különbségek vannak, ha figyelembe vesszük, hogy a férfiak többet vezetnek, mint a nők.
A szerzők szerint bár a fiatalok önmagukban is magas kockázatú csoportot jelentenek, a többségük nem vezet veszélytelenül. A fiatal vezetőkkel és motorosokkal kapcsolatos kockázatok a tapasztalatlanságból, éretlenségből és a korukhoz és nemükhöz kapcsolódó életmódból fakadnak. Az adatok azt mutatják, hogy minél fiatalabb korban kezd valaki egyedül vezetni, annál valószínűbb, hogy halálos balesetet szenved, különösen, ha még nem töltötte be a 18. életévét.
Az ún. fokozatos vezetői engedélyek rendszerét számos tanulmány vizsgálta, amelyek az ütközések számának csökkenését mutatják. Az ilyen rendszerek a fiatalabb járművezetőkre korlátozásokat rónak a vezetés első éveiben, lehetővé téve ezáltal, hogy tapasztalatot szerezzenek, miközben csökkentik bizonyos magas kockázatú helyzetek számát.
A fiatalok, különösen a férfiak, szintén felülreprezentáltak az ittas vezetés és a kábítószer okozta közúti halálesetek tekintetében. A törvényes véralkoholszint betartatása és szigorítása, valamint a felismert alkohol- és egyéb drogproblémákkal élők számára nyújtott segítség hozzájárulhatna ezen halálesetek megelőzéséhez.
Az Európai Bizottság jelenleg felülvizsgálja a járművezetői engedélyek kiadására vonatkozó szabályokat, és a következő 18 hónapban várható egy frissített jogi javaslat. Az ETSC azt is kéri, hogy az Európai Bizottság javasoljon egy ténylegesen nulla (0,2 g/l véralkohol-koncentrációnál érvényesített) ittas vezetési határértéket - ez az intézkedés különösen fontos a fiatalabb járművezetők számára. Az ETSC azt is szeretné, ha a tiltott pszichoaktív drogok esetében egész Európára kiterjedő zéró toleranciahatárt vezetnének be.