A közúti halálesetek ellen is olyan összefogás kellene, mint a Covid ellen
2021.06.16

A járvány nyomán lecsökkent forgalomnak köszönhetően 17%-kal kevesebben haltak meg tavaly közúti balesetben az Európai Unióban. A halálozások száma 37%-kal csökkent az elmúlt tíz évben, ami ugyanakkor elmarad az unió által 2020-ig kitűzött 50%-os céltól.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) ma közzétett új jelentése szerint az Európai Unióban 2020-ban mintegy 3900-kal kevesebb közúti haláleset történt az előző évhez képest. A halálozás soha nem látott éves 17% -os csökkenése valószínűleg a Covid-19 utazási korlátozásainak tudható be.

18 844 ember vesztette életét a közúti forgalomban az EU-ban 2020-ban, 10 847-tel kevesebben, mint 2010-ben, ami 37% -os csökkenést jelent. Amennyiben a halálesetek ugyanolyan szinten maradtak volna az elmúlt tíz évben, mint 2010-ben, 56 305 fő vesztette volna életét az uniós utakon, ennyi életet sikerült tehát megmenteni. A halálozások csökkenésének pénzben kifejezett értékét mintegy 156 milliárd euróra becsülték.

Egy ország teljesítette a kitűzött célt

Egyetlen EU-tagállam lépte túl az uniós célt, hogy a közúti haláleseteket 50% -kal csökkentsék a 2020-ig tartó évtized során: Görögország, 54% -kal. Az EU-n kívüli Norvégia 55% -kal csökkentette a közúti halálesetek számát. Portugália, Spanyolország, Horvátország, Belgium, Szlovénia, Olaszország, Litvánia, Bulgária, Dánia, Ausztria és Magyarország az EU 37% -os átlagát meghaladó csökkenést ért el. Az előrelépés 10 év alatt Hollandiában volt a legalacsonyabb (5% -os csökkenéssel), az Egyesült Királyságban pedig 14% -kal.

Közúti halálesetek relatív változása 2020 és 2010 között

„A közúti biztonság végeredménybenl közegészségügyi kérdés. A Covid 3,5 millió embert ölt meg világszerte. Az elmúlt évtizedben legalább 13 millióan haltak meg a világ útjain. A Covid-járványra adott rendkívüli globális válasz megmutatta, hogy a politikai döntéshozók és az egész társadalom hogyan tudnak fellépni, amikor az emberek többsége közös cél érdekében dolgozik. Nem helyezhetnénk ugyanekkora hangsúlyt a közúti biztonság kihívásaira?” – teszi fel a kérdést Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója, aki szerint „Minden úthasználónak joga és felelőssége, hogy saját vagy mások életének kockáztatása nélkül közlekedjen. A döntéshozók felelőssége a mindenki védelmét elősegítő biztonságos rendszer kiépítése.”

Halandóság (közúti halálesetek egymillió lakosra vetítve) 2020-ban és 2010-ben