Felmérés: négy hónapig jönnénk ki a megtakarításainkból
2015.05.20
A Groupama Garancia Biztosító és a GfK Hungária Piackutató Intézet legutóbbi országos, reprezentatív kutatásában azt vizsgálta, hogy milyen vágyaink vannak a jövõnkkel kapcsolatban, mi határozza meg jelenünket, kikre számítunk, illetve milyen lépéseket teszünk annak érdekében, hogy az eltervezett jövõképünk valóra váljon. A kutatás során többek között az is kiderült, hogy annak ellenére, hogy nagyon optimista és határozott elképzeléseink vannak jövõnkkel kapcsolatban, mindig találunk fontosabbat a jelenben, mint hogy idõskori önmagunk biztonságáról gondoskodjunk.

Optimistán tekintünk a jövõnkre, de kiszámíthatatlannak tartjuk

A Groupama Garancia Biztosító megbízásából a GfK által készített kutatás alapján a magyarok többsége (70%-a) optimistának vallja magát, azonban a jövõt kétharmaduk (63%-a) már kiszámíthatatlannak tartja. A kiszámíthatatlannak tûnõ jövõkép ellenére a megkérdezettek négyötöde megfontolt, tervezõ emberként tekint magára, azonban 54%-uknak csupán legfeljebb 3 évre elõre vannak konkrét tervei, álmai jövõjükkel kapcsolatban.

A boldog és optimista jövõképhez azonban elengedhetetlen a harmonikus élet. A megkérdezettek 85%-a szerint ennek elérésében a legfontosabb a jó egészség − ugyan ma mindössze 11%-a tesz érte −, majd a harmonikus családi élet következik, a képzeletbeli dobogó harmadik helyén pedig a megfelelõ anyagi biztonság, jólét áll. Ennek ellenére a válaszadók 31%-a átlagosan négy hónapra elegendõ megtakarítással rendelkeznek, 36%-nak pedig semmilyen megtakarítása sincs.
„Amögött, hogy a kutatásban megkérdezettek 70%-a optimistának vallja magát, sok esetben az áll, hogy a jövõt túl távolinak érezzük, ezért egyben absztrakt is a számunkra. Egy harmincas nehezen hiszi el, hogy lesz még egyszer hatvan éves is. Azonban feltételezzük, hogy mit kellene mondanunk, így alakul ki a fejünkben jövõnkrõl egyfajta Hollywood-i álomkép” - mondta Szvetelszky Zsuzsa, szociálpszichológus.

Ha valakire támaszkodni kell, akkor a legtöbben (73%-ban) családjukra, 36%-uk társukra, majd barátokra és munkahelyre, és a sor végén számítanak csak az államra.
A társ szerepe nem csak a harmónia, de a pénzügyi biztonság terén is kiemelt értéket képvisel, ugyanis a párok 74%-a a közös kassza híve, azonban csak harmaduknak van olyan befektetése, ami arra az esetre jelentne biztosítást, ha az egyik keresõvel történne valami váratlan eset – mutat rá a Groupma Garancia Biztosító kutatása.
Ugyanakkor felértékelõdött a munkahely szerepe is, hiszen a megkérdezettek szerint a biztos munkahely jelenti ma a legfontosabb alapot a jövõbe vetett bizalmi képünkben az anyagi biztonság miatt, ezáltal a válaszadók szerint a kiszámíthatóság iránti vágy fontosabb, mint az önmegvalósítás vagy akár a siker, a karrier, a fejlõdés lehetõsége.

Szvetelszky Zsuzsa szerint azonban a munka az Y generáció számára teljesen mást jelent, mint az idõsebbeknek. „A fiatalok számára az elsõdleges cél, hogy olyan munkát találjanak, amit szeretnek, mivel azt gondolják, hogy ha szeretik a munkájukat, akkor jól is kereshetnek vele.”

A válaszadók négyötöde (80%) szerint pedig a pénzügyi jövõ biztosításának legfõbb eszköze a megfelelõ jövedelem, ugyanakkor csak valamivel kevesebb, mint egyötödük (17%) gondolja úgy, hogy elegendõ jövedelemmel rendelkezik jövõje biztosításához.

Jövõbeli biztonságuk érdekében a pesszimisták közül a legtöbben (29%) igyekeznek többet megtakarítani, 28%-uk bõvíti szakmai ismereteit és elképesztõen nagy hányadban (23%) vélik úgy, hogy a megfelelõ biztonságért külföldre kell költözniük.

Tervezgetünk, de hol maradnak a lépések?

A Groupama Garancia Biztosító által bemutatott kutatásából az is kiderül, hogy lassan kezdjük belátni, hogy a boldog és optimistán vágyott jövõkép eléréséhez lépéseket kell tenni, azonban még messze a cél. A 25-55 éves célcsoport több mint egyharmada ugyanis nem rendelkezik semmilyen megtakarítással és a megkérdezettek 52%-nak vagy egyáltalán nincs, vagy pedig kevesebb, mint egy évre vannak tervei pénzügyeivel kapcsolatban.

A megfelelõ öngondoskodási attitûd hiányát igazolja az is, hogy a pénzügyi tervezés esetében a leggyakrabban említett cél a váratlan kiadásokra való felkészülés lett (47%), és csak ezt követi a lakáscélú megtakarítás (40%), a létfenntartás jövedelem kiesése esetén (32%), a gyermekek iskoláztatása (30%) és csupán ötödik helyen áll a nyugdíjas évekre való felkészülés.

A kiadásokat tekintve azonban a nagy többség (87%) megfontoltan költ, ami értelmezésükben azt jelenti, hogy költségei fékezése érdekében figyeli az akciókat, olcsóbb boltokban vásárol és csak a legszükségesebb termékeket vásárolja meg.

Önmegvalósítás nyugdíjasként

Nyugdíjas koráról ettõl függetlenül mindenkinek nagyon pozitív elképzelése van. A többség unokákkal játszva szeretné látni magát, és bizakodóan tekint a nyugdíjas kor elé, mivel úgy gondolja, hogy lesz, aki törõdik vele, egészségben és boldogságban tölti majd az öregkort. Nem csak elképzelni szeretik magukat unokák körében az emberek, de többségük (65%) bízik benne, hogy lesz is unokája, sõt nem is egy, hanem legalább négy.

A nyugdíjas éveket inkább családi házban, inkább társsal, inkább aktív módon – kint, barátokkal kártyázva, biciklizve – képzeli el az emberek többsége, de mivel nem tesznek érte megfelelõ lépéseket, a többség úgy gondolja, hogy nyugdíjasként is dolgozni fog, részben mivel rá lesz szorulva (53%), részben, hogy aktív maradjon (56%).

„A kutatás rávilágított arra, hogy bár igen pozitív nyugdíjas években reménykedünk, azonban az emberek bizalmatlansága és a jelennel kapcsolatos félelmeik komoly hatással vannak az öngondoskodásra. A nyugdíjas éveire a megkérdezettek csupán egynegyede (27%-a) tervez elõre, nekik pedig a nyugdíj megtakarítással kapcsolatban a legfontosabb elvárásuk saját pénzük megfelelõ biztonsága, amit jelenleg az emberek fontosabbnak tartanak, mint akár befektetésük hozamát”- emelte ki Pásztor Ildikó, a Groupama Garancia Biztosító értékesítés támogatási fõosztályvezetõje.