UNIQA: sikerült átlépni a hatmilliárd eurós lélektani határt
2011.06.07
Az UNIQA biztosítócsoport stabil növekedésre alapozó üzleti modelljének köszönhetõen ellenállt a negatív gazdasági trendeknek, ezáltal mind konszernszinten, mind Magyarországon növelte díjbevételét a 2010-es üzleti évben.

A 2010-es mérleg szerinti eredmény tükrében az UNIQA Group Austria díjelõírását (beleértve a befektetési egységekhez és indexhez kötött életbiztosításból eredõ megtakarítást is) 8,4 százalékkal 6 224 millió euróra növelte. Ezáltal elsõ ízben ugrotta át a hatmilliárd eurós lélektani határt. A növekedés, a javuló költséghányad és a jelentõsen megemelkedett pénzügyi eredmény miatt a szokásos üzleti tevékenységbõl származó eredmény figyelemreméltóan emelkedett; a 153 millió eurós érték több mint 50 százalékos növekedést mutat.

A konszern figyelemreméltó bõvülése elsõsorban a nemzetközi üzletnek köszönhetõ. Az immár 21 európai országban 40 biztosítótársasággal jelen lévõ osztrák konszern Ausztrián kívül esõ díjvolumene majdnem meghúszszorozódott 2000 óta és jelenleg a csoport teljes díjbevételének 38,5 százalékát adják a külföldi leányvállalatok. A trend egyértelmûvé teszi, hogy a dinamikus, mindazonáltal fenntartható növekedés nagy része a jövõben is a jelentõs fejlõdési lehetõséggel bíró régiókból, mindenekelõtt Kelet- és Délkelet-Európából származik majd. A nemzetközi üzlet megoszlása megfelel a csoport hosszútávú stratégiájának, amely a régiók közötti kiegyensúlyozott portfoliót szorgalmazza.

A növekedés hajtóerejét az életbiztosítások jelentették. A szegmens 13,1 százalékos növekedéssel 2 664 millió eurós díjbevételt ért el; részesedése a konszernszintû díjvolumenben 42,8 százalékot tesz ki. Betegségbiztosításban díjbevételt tekintve az UNIQA 2010-ben 3,5 százalékkal bõvült. Összességében konszernszinten a díjbevétel csaknem 60 százaléka a személybiztosításokra jutott (betegség- és életbiztosításokra).

Megerõsített pozíció Magyarországon


A konszern növekedéséhez a magyar leányvállalat több mint 55 milliárd forint bruttó díjbevétellel járult hozzá. Ez azt jelenti, hogy a pénzügyi szektorra kivetett különadó és a viharok, illetve környezeti katasztrófák miatti extra kárkifizetések ellenére a társaság mind a személybiztosítások, mind a nem-életbiztosítások tekintetében fejlõdni tudott. A piaci részesedés javulásával az UNIQA Biztosító Zrt. piaci pozícióját megerõsítette és továbbra is a hatodik legnagyobb hazai biztosítótársaság. A különadó megfizetése nélküli adózás elõtti eredménye meghaladta a 2 419 millió forintot.

Kétszámjegyû személybiztosítási növekedés

A 2010-es év személybiztosítási díjelõírása közel 24 milliárd forint volt, ami piaci átlag feletti, több mint 10 százalékos növekedést jelent 2009-hez képest. Az egyszeri díjas unit-linked biztosítások 45 százalékos növekedésükkel kiemelkedõ szerepet játszottak a teljesítményben. A folyamatos díjas szerzõdések esetében a válsággal összefüggésben tapasztalt magas megszûnési arány az utolsó negyedévre már jelentõsen mérséklõdött.

Válság ellenére növekedés a nem-életbiztosítási ágazatban is

A 2010-es üzleti évben a nem-életbiztosítási üzletágból származó bruttó könyvelt díj 32,67 milliárd forintot tett ki, mely 2 százalékkal haladja meg a 2009-es üzleti évi díjbevételét. A nettó megszolgált díj növekedése elérte a 3,6 százalékot. Ezzel egyidejûleg a kárráfordítás is 8,2 százalékkal nõtt. A nem-életbiztosítások adózás elõtti eredménye a különadó megfizetése után 94,5 millió forintot tett ki.

A gazdasági válság a gépjármû-piacon a 2009. évhez képest felerõsödött. Ennek ellenére a casco biztosítások területén az új üzletek darabszáma 25 százalékkal, állománydíja pedig 8,8 százalékkal nõtt. A 2009. év végi kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási kampányban kötött mintegy 204 ezer új szerzõdés a 2010-es záró állományt 49 százalékkal, a díjbevételt –az átlagdíjak masszív csökkenése miatt – 4,8 százalékkal növelte.

Biztosítás okostelefonon, újdonságok az eszközalap palettán

A stabil növekedést a jól átgondolt termékportfolió mellett az innovatív szolgáltatásokban és a technikai fejlõdésben rejlõ lehetõségek kihasználása alapozta meg. A jogvédelmi termékcsalád bõvítése mellett sor került a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási webszerviz és az okostelefonon keresztüli kötési lehetõség bevezetésére is.

A személybiztosítási termékkínálat a vállalkozásokat, illetve az idõsebb generációt megcélzó innovatív termékekkel egészült ki.. A társaság továbbra is az egyik legváltozatosabb eszközalap palettával rendelkezik a hazai piacon. A 2010-es év újdonsága volt az egyszerre több devizanemben, euróban és forintban történõ megtakarítást lehetõvé tevõ unit linked életbiztosítás bevezetése. Bõvült a befektetési egységekhez kötött életbiztosításokhoz kapcsolódó eszközalapok köre is, többek között arany hátterû eszközalapokkal, amit Magyarországon elõször az UNIQA kínált ügyfeleinek.

Fél évtizede a kiváló márkák között

A növekvõ ügyfélszám mellett a szakmai elismerések is igazolják, hogy jó úton haladunk – emelte ki Othmar Michl, az UNIQA Biztosító Zrt. vezérigazgatója és hozzátette; 2011-ben immár sorozatban ötödik alkalommal érdemeltük ki a legjobb márkáknak járó Superbrands díjat. Arra ugyancsak büszkék vagyunk, hogy társaságunk telefonos ügyfélszolgálata Kiváló Call Center elismerésben részült. Értékesítés kategóriában a biztosítók között elsõ helyen végeztünk és panaszkezelésünk is kiváló minõsítést kapott. – jegyezte meg Othmar Michl.

Az eszközalapok kimagasló teljesítményét mutatja, hogy a legjobban teljesítõ unit linked eszközalapokat bemutató Money Moon Best Choice 2010 rangsorban a vizsgált nyolc kategóriából hatban az elsõ helyen végeztek az UNIQA termékei.

Erõs kezdés 2011-ben

A 2011-es év az elsõ negyedéves eredmények tükrében kiegyensúlyozott növekedést hozott. Az elsõ három hónapban a konszern minden régióban és szegmensben fejlõdni tudott, az elõzõ év hasonló idõszakához képest a díjbevétel 3, míg az adózott eredmény 17,2 százalékkal emelkedett.

Az UNIQA Biztosító Zrt. közel 16,5 milliárd forintos elsõ negyedévi díjbevétele ugyancsak növekedésnek felel meg, több mint 4,5 százalékkal haladja meg a tavalyi értéket, míg a hazai biztosítási piac összességében 3,66 százalékkal csökkent. Különösen számottevõ volt az életbiztosítási üzletág eredménye, ahol a piac 3,3%-os csökkenésével szemben az UNIQA 29,1%-os növekedést ért el.

Az UNIQA konszern és az UNIQA Biztosító Zrt. 2010-es üzleti jelentése az uniqa.hu honlapon olvasható.